Stormar och änglavakt

publicerat i Allmänt;

Lugnet efter stormarna...Helt lugnt är det ännu inte, det dånar fortfarande till här utanför ibland. Men det är intet mot det som var! Lite underligt är det ändå att vi kom så lindrigt undan, både här i stan och ute vid vårt torp i skogen. Inga träd föll över våra hus och inget strömavbrott. Känner en djup tacksamhet över detta och tänker på dem som drabbades... Det var ju inte bara "Dagmar" som härjade. I natt kom ett nytt oväder dånande förbi med ett ilsket regn som kastades mot fönstren. Åns vatten fullständigt forsade förbi ut mot havet. Det är sällan man ser vågor på ån men det var det i natt. Och + 10 grader vid midnatt... Solen skiner idag liksom i går. När maken och jag gick på promenad igår var det alldeles tyst och stilla. All snö var bortblåst. Vi stod stilla en stund och begrundade detta faktum att det var Annandagjul.+6 grader och gröna gräsmattor...
På Juldagen är jag säker på att vi hade Änglavakt. Som följd av stormvarningarna åkte vi in i god tid till stan från torpet. Eftersom det var mycket halt och mycket spårigt körde vi i låg hastighet. Min make försökte parera och köra i "rätt spår"...ändå fick vi sladd och dansade på vägen...några sekunder som kändes som en evighet...Jag var bergsäker på att vi skulle kana ner i diket eller mot ett träd...Tack och lov är min make en skicklig förare, vi hamnade "rätt", med bilens nos i färdriktningen och kunde fortsätta....Änglavakt? Ja, absolut!


Trots att tallen står på inglasad balkonmg har det fått sig en törn och lutar lite. På julafton fick den sällskap av en liten tomte.

Nu när solen skiner in så starkt genom fönstren och själva juldagarna är över känns julpyntet plötsligt lite tråkigt ut och framför allt dammigt... Makens och mina uppackade julklappar brer ut sig överallt. Böcker, skivor,filmer...efter dagar av underbar lättja, då vi bara njutit av klapparna, känner jag ett behov av lite "ordning" igen. Rätt sak på rätt plats.


Jodå, Tomten hittade ut till torpet i år också! Men nu har han gjort sitt för denna jul och ska snart få sova sin välförtjänta vila igen.

Jag är tacksam över att jag fick så många fina julklappar och för gemenskapen med min familj. Jag har vänner och släkt som av olika anledningar, haft en jobbig jul. Till dem går mina tankar speciellt nu..Ibland känner jag att jag behöver se lite utanför min egen"tomtebolycka" och inte ta så mycket för givet. Jobbiga saker händer i våra liv året om men det är alltid lite extra känsligt vid jul...Och även om man inte kan "göra" så mycket så är omtanke något som alltid uppskattas.



Julstämning i köksfönstret

Maken har åkt ut till sönerna i torpet. Fick just rapport om att nu är vägen sandad. Men många nedblåsta träd, rena rama "plockepinn"...

Till sist: En liten "tänker på dig-hälsning" betyder mycket.

Kommentera inlägget här :