Sköna maj!

publicerat i Allmänt;

"Se hur naturen
- träd, blommor och gräs växer i tystnad.
Se stjärnorna, månen och solen -
hur de rör sig i tystnad.
Vi behöver tystnad för att få möjlighet
att röra själar."
Moder Theresa



Sköna Maj välkommen, heter det som bekant... Hoppas att maj månad i fortsättningen blir varmare än vad den är nu i starten! Det var nästan sorgligt att ta farväl av april som var så gudomligt varm och skön. Jag hälsade våren välkommen vid en brasa i Österbybruk. Det var vackert men vansinnigt kallt. Trots lager på lager och handskar på händerna kändes det som om jag förfrusit både fingertoppar och tår. Det är väldigt olika det där med valborgsväder. Har stått vid brasor i snöstorm ( "Vintern rasat ut..." jojo...) och i sommarhetta.Jag konfirmerade mig på en valborgsmässoafton. Då var det snöstorm. På gruppkortet sitter vi i våra kåpor med slokade rosor och förstörda frisyrer typ "slickad katt"... Det skrattar jag åt nu men då var det inte så kul.

Jag hann knappt packa upp allt efter Gotlandsresan förrän det var dags att packa igen. Har varit några dagar i Göteborg. Det är en härlig stad, Göteborg. Men som andra storstäder, bullrig. Det har sin charm att vara i det där bullret, flödet, pulsen... en tid...sen är det skönt att uppleva tystnad igen. Tycker jag. Jag har liksom behov av att "vila öronen" ibland. Höra min egen puls. Höra min inre röst.



"Människor har blivit rädda
för tystnaden
för att den har
blivit främmande.
Tystnad är inte längre
en naturlig del av vår vardag.
Den är en sällsynt fågel,
på vissa platser hotad.
Vi måste aktivt söka den
och ge den utrymme
om inte tillvarons larm
ska tränga undan den helt."
Ur Stillsamheter

Dagens tanke, står Pablo Neruda för: "Du kan bryta av alla blommor, men du kan inte stoppa våren från att komma."

Nu har det blivit kväll denna första maj. Solen skiner och det blåser en kylig vind. Det är en härlig grönska som breder ut sig. Kanske har växtligheten stannat upp lite nu när det blev så kallt igen. Och kanske är det bra... Naturen måste väl återhämta sig efter explosionen. Nu är det mer vår än sommar igen. Precis som det ska vara i sköna maj!

Kommentera inlägget här :