Utkast: Sept. 18, 2011

publicerat i Allmänt;


Minne från den gamla hamnen

Septembersöndag... Vissa dagar "tar sig" liksom bara inte. Jag har en sådan dag idag. Och det är urtråkigt!!! Okey, jag hade inget inplanerat idag. Men ibland måste man väl få ha tomrum i planeringskalendern? Dagarna då man bara "är", utan att göra något särskilt. Läst, promenerat och löst korsord... Vädret är det inget fel på. Inomhus börjar det kännas lite småkyligt. Jag är lite trött och börjar känna mig lite förkyld. Det är en sån där dag då man inte har ork till att hitta på något och bara önskar att någon vän ringde och föreslog något kul! Men telefonen tiger... Och nu är det kväll...
Oj, tänker ni nu, kära läsare, att nu har hon allt glömt bort att det här ska vara en positiv blogg. Visst! Faktum är att jag tror att det i längden är positivt att ha "lite tråkigt" emellanåt. Man brukar säga att det är nyttigt för barn att ha det lite tråkigt ibland. Det är bra för fantasin, sägs det. Stämmer nog på vuxna också! "Mellanrum" i tillvaron. Tid för återhämtning. Tid att samla energi. Kanske rent av livsviktigt? Och kanske, egentligen, inte tråkigt alls...


Sommarminne. Promenad i stan

"Vi samlar data, saker, människor, idéer,
djupa upplevelser, och går aldrig på djupet i
någon av dem... Men det finns andra stunder.
Det finns stunder då vi stannar upp. Sitter stilla.
Försjunker i en lövhög eller minnet av den.
Vi lyssnar, och vinddrag från en helt annan värld
börjar viska."
James Carroll

Under promenaden till havet, idag, såg vi att det var vågor på vattnet och att havtornsbuskarna hade mogna bär. Vackert!

Ser på TV att det idag är 50 år sedan Dag Hammarskjöld dog.

"Må jag bara få växa: fastare, enklare
- stillsammare, varmare."
Dag Hammarskjöld

Dagens tanke: Var rädd om "mellanrummen"!

Kommentera inlägget här :