Livsviktiga ord

publicerat i Allmänt;

Närbild vit tulpan. Sammetslen

Ord. Jag tänker mycket på ord och hur orden påverkar oss. Varje morgon när jag slår upp morgontidningen kommer de emot mig - orden. Jag slukar i mig dem tillsammans med yoghurten och flingorna. De senaste rapporterna från världens oroshärdar,olyckorna, katastroferna, forskningsrönen, influensalarmen, konflikterna, gnället, varningarna... Yoghurten och flingorna tar tarmarna hand om och det som jag inte behöver för energin släpps senare ut, förhoppningsvis på rätt ställe och i rätt tid. Men orden...var tar de vägen?Det kan verka som om de lätt slinker ner men lättsmälta är de inte. Många lägger sig i "oroshögen" någonstans, i mage eller hjärna eller hjärta... De omvandlas inte till någon energi och frågan är om de någonsin rensas ut eller om de finns kvar där i kroppen och skapar oro, frustration och ilska....Nästa morgon fylls det på igen... Visst, man ska inte blunda för allt som händer och man ska aldrig sluta engagera sig, men det måste få finnas balans, mellan det goda och det onda, mellan det som ger energi och det som tar energi... De goda nyheterna och de goda orden, var finns de? Visst de finns, men man får ofta leta efter dem... De goda nyheterna ger sällan stora rubriker...

De livsviktiga orden:
kärlek
fred
frid
frihet
värme
möjligheter
vila
glädje
energi
tröst
hopp
vänskap
samtal
enighet
hälsa
visdom
tacksamhet
naturlig
personlig
omsorg
balans
jämlikhet
helande
humor
seger
återhämtning
...

Fyll din kropp och ditt sinne med de livsviktiga orden - det ger energi!


Solens strålar över den ännu isiga ån

I dag var det ännu en sån där vacker vårvinterdag. Strålande sol och bara en lätt bris. Riktigt varmt när man satt i lä. Folk satt ute och fikade konstaterade vi när vi tog vår söndagspromenad, maken och jag. Ännu tjock is på ån men fåglarna kvittrar och det finns nästan ingen snö kvar alls här i stan.

Positiva nyheter: Det finns hjältinnor! Läste om två små tjejer som upptäckte att det brann i grannhuset. De larmade en vuxen och hjälpte sen till att släcka elden. Vill också berätta om en ung vän till mig som reagerade och larmade polisen när två kraftigt berusade vuxna, en man och en kvinna kliver på spårvagnen tillsammans med ett barn i 7-årsåldern.Klockan 1 på natten. De fortsätter dessutom att dricka ombord på spårvagnen. Heder åt min vän som vågade agera och inte bara titta bort och låtsas som det regnar! Civilkurage!




Till dig min vän och alla andra hjältinnor och hjältar...

Till sist:

"Om du tror att du är för liten för att kunna påverka saker ska du försöka sova i ett rum med en mygga"
Afrikanskt ordspråk

Jag vill gärna nå ut med mina positiva tankar till fler människor. Om du gillar min blogg och är med på Facebook så får du sååå gärna "dela"...♥

Kommentera inlägget här :