Värmande ord

publicerat i Allmänt;

JA TACK!!!
En varm hand.
Ett varmt bo.
En varm kofta
att trä på de isande tankarna.
En varm kropp
att trä på kroppen.
En varm själ
att trä på själen.
Ett varmt liv
att trä på det isande livet.
Sonja Åkesson

Efter dagar med snörök och isande vind är det nu mer stilla och "väderstationen" visar bara -3 och en kommande (?) sol. Kylan kröp in i ben och märg och det kändes nästan som om själen också frös. Brrr och hu. Nu hoppas jag att det lugnar ner sig. Fullmåne i natt. Det brukar ofta innebära väderväxling...

 
Varmt röda tulpaner

Så här i bistra vintern känner jag för att "värma"mig med sommaren. Nej, jag tänker inte resa utomlands. Jag "plockar fram" sommaren, smakar och minns. Ur frysen har jag plockat fram röda och svarta vinbär och körsbär....Ur kylskåpet plockar jag fram jordgubb och rabarbermarmelad och brer på en skorpa. Ska plocka fram ljudet av sommar också. Har en CD med måsskrik, dunket av en fiskebåt och vågskvalp... Sen är det bara att blunda och minnas.

Men vintern har sin "mysighet" också. Krypa upp i soffan med en god bok eller en kul film.Tända ljus. Dricka något varmt. För min del blir det gott champagneté. Just nu längtar jag efter att ta en skön vinterpromenad, en solig och lagom kall dag. Det ska "knarra" så där mysigt när man går...Sen är jag barnslig nog att längta efter att slänga mig i snön och göra en snöängel!


Smak av sommar

Ibland möts man av det onda i tillvaron. Oftast kommer det genom massmedia. Man tittar på TV och man öppnar en tidning... Just nu tänker jag på Anders B Breivik. Han är på något sätt ondskan personifierad. Jag tittade noga på hans ansikte. Tänkte att jag kommer nog att se ondskan i hans ögon. Men jag kunde inte se det. Istället slog det mig att det inte fanns något som helst mänskligt i honom. Som en robot, ett själlöst, kallt skal. Väldigt obehagligt. Svårt att tänka sig honom som ett litet barn. Jag tror inte någon föds ond. Något hände på vägen till vuxenlivet.Något eller någon släckte ljuset.Det varma hjärtat krossades och en kall, beräknande hjärna tog över. Det är en förklaring. Men ingen ursäkt och det finns inga förmildrande omständigheter. Vi har alla ett val och ett ansvar...
Vi får fortsätta tända ljus och sprida värme. Dela med oss av vårt eget inre ljus. Fokusera på de positiva krafterna!♥


Varma ord:

Kram
Leende
Vänlighet
Omtanke
Eld
Kärlek
Vänskap
Glädje
Skratt
Omsorg
Tröst
Solglimt
Hjärta



Marmelad med sommarsmak

"Mitt i vintern lever vi i två världar,
kristallen och lågan.
Därute glansig vinter med iskristaller
och härinne en sprakande brasa."
Lena Larsson

Dagen har ökat med 2 timmar och 41 minuter!
Den ljusnande framtid är vår!
Värm varandra, med kramar, tankar, ord, hälsningar, leenden...

 


Kommentera inlägget här :