EN SÖNDAG I JUNI

publicerat i Allmänt;

En söndag i juni. Orkar äntligen följa med maken ut till vårt torp. Det är mulet väder men inte så kallt. Gräset är väääldigt högt! Maken, stackaren, får fullt upp med att klippa. Det är dessutom fuktigt och grodor som hoppar omkring...Maken kämpar på bra trots en då och då protesterande gräsklippare...
Själv njuter jag av fågelsången och blomprakten. Lupiner, smörblommor, midsommarblomster, rödklöver... Glad och tacksam blir jag också när jag ser att jag inte helt missat syrenernas blomstertid. Var rädd för det. Det är så mycket av maj och junis blomstring som jag missat under min resa längs Bättringsvägen. Liljekonvaljerna t ex.:( Men man får glädja sig över det man ändå fått uppleva:). Läkning pågår...

"Jag tror
Gud blir
besviken
om du går förbi
en purpurfärgad
äng någonstans
och inte
lägger märke
till den."
Alice Walker

Så var det det där med synestesi... Förmågan att se färger på dagar, årstider, musikstycken, namn mm. En vän till mig var gullig nog att berätta det hon visste om detta. Jag återberättar en del: Det finns nämligen en hel del forskning kring synestesi. Synestesi är ärftligt och hoppar ibland över vissa led. Man tror att det är en rest från våra förfäder i våra hjärnor. Egenskapen har troligen som uppgift att bringa reda i kaos för det lilla barnet när det ska förstå sin omgivning och skeenden i den under uppväxten. Det är alltså något högst konkret som pågår i hjärnan:) Många konstnärer och musiker har synestesi. Mozart var en av dem:)))
Så jag är i gott sällskap:)))

Nu försöker solen kika fram mellan molnen. Det duggar lite. Tacksam om vi slipper skyfallen som härjar i Stockholm bl a.
Snart midsommar!!!

Kommentera inlägget här :