EN SPECIELL DAG

publicerat i

Idag är det den första internationella flickdagen!!! Behövs den? Självklart!!!
75 miljoner flickor i världen saknar grundläggande utbildning... 75 miljoner! Detta behöver uppmärksammas. Flickors rätt till utbildning är verkligen värt att kämpa för. Flickors utbildning leder på sikt till större jämställdhet, möjligheter till försörjning, lägre barnadödlighet, bättre hälsa...mm. En möjlig väg ut ur fattigdom.
Särskilt aktuellt och påtagligt blir detta när man läser om 14-åriga skolflickan Malala som blev skjuten i huvudet av talibaner i Pakistan. Som hämnd för att hon kämpade för barns rättigheter...

Jag tror att det går att förändra världen. Med gemensamma krafter och globala lösningar. Den här dagen är ett positivt framsteg! Världen behöver flickor!

Jag kände mig lite ensam idag när både min mor och min son reste iväg. Det blev så tomt och tyst och jag blev lite rastlös först. Men nu känns det bra. Att vila efter en intensiv period. Solen tittar fram mellan molnen och en vän hörde av sig och meddelade en glad nyhet. :)
En sån där nyhet som får en att bli alldeles varm i hjärtat. Den där känslan av att vara lycklig över en annan människas lycka - den är speciell :))

Jag är inte särskilt intresserad av kemi men blev ändå fascinerad av årets Nobelpris i kemi. Inte för att jag förstår så mycket men det där med "hur cellerna pratar" och receptorer i kroppen som kan manipuleras för att bota sjukdomar, det låter spännande. Fysikpriset till två "partikeltämjare" låter också intressant. Tänk att vi idag kan både styra och mäta kvantpartiklar...

Litteraturpriset gick till en kines vars böcker jag aldrig läst. Det låter lite mysko när Peter Englund säger att författaren Mo Yan skriver med "hallucinatorisk realism"... Hm... ???

I morgon är det insamlingsgala för Världens barn. Den tänker jag inte missa.

Snart kommer maken hem...hoppas jag, så att vi kan äta tillsammans innan han ska iväg på hockeymatch. Ibland tycker jag att hockey är kul och spännande men ibland blir jag rädd. I tisdags skadades en hockeyspelare svårt. Otäcka bilder visades och både spelare, tränare, kommentatorer och fans chockades. Matchen avbröts. Ord som: "det finns sånt som är viktigare än hockey" uttalades... Så sant så sant... Jag är tacksam över att mina söner inte spelar hockey. Det räcker med de skador man riskerar att få i innebandyn...
Den skadade hockeyspelaren mår tack och lov bättre nu.

"Var tacksam över livet,
för det ger dig
möjligheten att älska,
att arbeta, att leka
och att se upp
mot stjärnorna."
-Henry van Dyke

Nu är det soligt och skönt på balkongen igen... Man får vara tacksam över de soliga ögonblicken :)





Kommentera inlägget här :