SÅ LÄNGE VI HAR VARANDRA

publicerat i

Har varit på en kär väns begravning. En vän som kom in i mitt liv som en "bonusperson" för många år sedan.. Jag fick då dessutom "plastbröder" och en "plastsyster". Kan låta lite kallt det där med "plast" men i detta fallet är det enbart positivt. :)
Att vara på begravning är smärtsamt och sorgligt. Dock finns en trygghet i själva ceremonin. I orden, ritualen och musiken. Och i den gemensamma sorgen. Att förenas i tårar, kramar och minnen. Mitt upp i alltihop även ett och annat leende och ett litet skratt. Livliga barn som springer omkring och gamla människor som stapplande och med stor möda orkat ta sig till kyrkan. Det är något vackert och varmt över detta.Begravningsdagen var molnig och blåsigMen plötsligt hände något märkligt och fantastiskt.Precis när prästen sagt några ord om ett mörker som flytt lystes hela kyrksalen upp av solljus!!!...
Märkligt och fantastiskt var också att jag orkade vara med! Visst kämpade jag men jag fick kraft "någonstans" ifrån... När man måste stödja och hjälpa andra finns ofta kraften där... Kraft får man också av all omtanke från släkt och vänner. Alla stödjande sms och alla varma ord och kramar. Tack!
Tacksamhet känner jag också till min vän som kämpade mot sjukdomen och som somnade in först när jag blivit så bra att jag kunde resa och vara med och vara ett stöd för min mor. Sista gången vi talades vid i telefon berättade jag att jag "mår bättre nu"...

Livet går inte i repris. Varje människa är oersättlig. Den sista hälsningen är smärtsam. Avskedet gör ont. Förlusten är enorm.

En gammal sjökapten har nått sin hamn... Mina ord till honom vid hans kista var: - "Vi möts igen". Det är min övertygelse, vi kommer att mötas igen!

I en krönika i GP citerar Tomas Sjödin sin kollega PA Dahl: " Sorgearbetet är en möjlighet att berätta om förlusten många gånger så att den kan lägga sig till ro på ett bättre ställe."

Ta vara på varandra! Så länge vi har varandra...

Den ljusa tiden av dagen blir nu allt kortare. Hösten är här.

"Det är en tröst att hösten är så vacker."
-Kajenn SvD








Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BB:

Tack, Gunilla, for den halsningen! Har varit med er i tankar... Kram

Kommentera inlägget här :