Sommaren dröjer sig kvar

publicerat i Allmänt;

Augustimåndag. Så ljuvlig. Soligt och varmt. Blå himmel med bara små molntussar. En varm svepande vind. Sländorna flyger högt men djupdyker plötsligt i min närhet. Det verkar nästan som om de vill säga: "Ser du mig?"
Jag har den stora förmånen att få uppleva denna dag i torpet. Inget akut på jobbet och ryggen behöver nog vila lite till.

Sommaren dröjer sig kvar...:)
Jag kanske minns fel men jag tycker att det alltid var fint väder vid skolstarten. Både under min egen skolgång och under mina arbetsår i skola och omsorg. Alla förväntningar. Pirret i magen. Nya böcker, nya pennor, kanske ny väska...nya och gamla kamrater, nya och gamla lärare...klassrummet var renstädat och luktade gott....
Allt andades glädje och möjligheter :)
Så minns jag det. Och jag hoppas att alla får uppleva samma känsla...Mina tankar går idag till alla de elever som känner skräck inför skolan. De mobbade och utstötta, de icke sedda...

"Jag önskar alla andra
det bästa som jag vet.
Jag kan ju inte be för dem
i all min gudlöshet.
Men skulle jag försöka,
då tror jag att det kom:
'Låt inte någon finnas till
som ingen tycker om'.

Om människor är ringa
och fattiga - än sen,
om bara de blir älskade
åtminstone av en.
För rikedom och ära,
det låter kanske bra,
men kärlek är i alla fall
det enda vi vill ha."
-Anna Greta Wide
<3

Talade nyligen med en vän som hade fått ett sorgebud. Några dagar senare kom dessa ord till mig. Har tvekat att dela med mig av dem, känt att det är lite naivt att rimma om allvarliga saker. Men nu kom de här orden till mig i "rimmad form" så...här är de:

Till mig kommer orden
Vi som ännu går på jorden
Vi som sörjer,
Vi som saknar
Vi som drömmer
Vi som vaknar
med en smärta
i vårt hjärta...
Vi som ännu trampar på
Måste gå, måste gå
Många frågor, inga svar
Ett liv att leva för envar
Ditt liv är här och nu
Du ska leva för att Du är Du!
Meningen med livet?
I ditt hjärta står det skrivet
Lyssna på ditt hjärtas slag
som för dig vidare dag för dag
De som till ljuset före gått
har nu lyckan och livet förstått
Så ta till dig orden,
Gör det bästa av din tid på jorden
Le mot dina vänner
Och mot dem du ännu inte känner
Unna dig många skratt
Det är livets skatt
<3

Var rädda om varandra!

Kommentera inlägget här :