En märklig dag

publicerat i

Indisk dikt:
"
Dagen i dag är en märklig dag,
Den är din.
Gårdagen föll ur dina händer.
Den kan inte få mer innehåll
än du redan har givit den.
Morgondagen vet du ingenting om.
Men dagen i dag den har du.
Använd dig av det.
I dag kan du glädja någon.
I dag kan du hjälpa en annan.
Dagen i dag är en märklig dag.
Den är din."
:))

Kanske bra ord att börja varje dag med?

Det regnade i natt. Kändes riktigt bra. Det börjar bli torrt i markerna. Nu skiner solen igen :)

Jag är på "poesihumör" idag. Här kommer en till som jag gillar. Skriven av en 17-årig anonym flicka:
"Jag vill stanna vid sidan av vägen
ett litet tag
och söka nå detta flyende ting,
som är jag.
På vardagens allfarvägar
går tanken vill.
Jag vill fånga en aning i handen
och hålla den still.
Så villsam är livets ingång,
så strid dess älv.
Jag vill stanna vid sidan av vägen
och nå mig själv."

Känner igen mig i den dikten. Att få stanna upp ibland och hitta sig själv igen...

Nu vet vi att det är Talgoxen som flyttat in i lilla fågelhuset :) Pionens knoppar börjar öppna sig. Idag såg jag en slända. Sommar!

Har hittat en positiv sida på nätet. Finns också på Fb. De heter gladeligen.se. Där har man samlat positiva nyheter bl a. Kanske något att kolla när man inte orkar med allt det negativa nyhetsbruset? ;)

Igår kväll skrattade jag mig hes. Såg på Robert Gustafssons show. Mycket ur hans repertoar tål att ses igen, en del börjar kännas utnött och en del nytt var helt otroligt kul :))

Ord är viktiga. De kan såra och skada, de kan glädja och hela. Använd dina ord med respekt. Om de används för mycket och för slentrianmässigt tappar de till slut sin egentliga mening. "Man behöver inte säga allt man menar men man ska mena allt man säger", är en bra regel tycker jag. Människor som ser sig själva som så "ärliga" ( "jag säger alltid min ärliga mening") slänger ofta ur sig sanningar och åsikter åt höger och vänster utan att någon bett dem om deras åsikter. Och utan att inse att orden kan såra. Men att sprida uppskattande ord är aldrig fel! Slösa med dem!
"Ord av uppskattning är en nyckel, som passar till många lås." <3

Jag vet att jag själv hamnar i det där diket då och då. Kläcker ur mig en åsikt som ingen har någon glädje av. Men jag har tränat på att försöka hitta något positivt att säga om alla människor jag möter. Att se bakom ytan...Jag misslyckas ofta... Men jag lever i tron att inget möte är meningslöst...vi har alltid något nytt att lära...?

Morgondagen är också en märklig dag...den är också din :)

Kommentera inlägget här :