Tre positiva saker

publicerat i

Redan när jag fick se prognosen för vädret denna dag bestämde jag mig för att ha en "vilodag". Temperatur och väderomslag är alltid jobbiga för min kropp. Jag får värk. Lite överallt. Irriterande och tråkigt minst sagt men har jag möjlighet så gör jag vad jag kan för att underlätta dessa dagar. Vila. Och promenader.
Mycket roligare att promenera idag, tyckte hunden. Inte så varmt och ingen sol och inget regn. Bra att någon är nöjd :)

Det är den 4 juni. Min svärmor har namnsdag! Grattis! Om min far levt skulle han ha fyllt 80 år idag... Känns märkligt att han varit död i 14 år...
När vi är här i torpet känns minnet av honom så påtaglig. Här lever hans energier kvar. I det han byggde och fixade. Jag vet också att han skulle uppskattat alla våra upprustningar vi gjort. Han ler mot oss från andra sidan. Jag kan känna hans närvaro ibland. En positiv och trygg känsla. <3

Jag tänker ibland på uttrycket: Det man fokuserar på växer...
Jag tror det är så. Vi har ju en förmåga att snöa in på det negativa i livet. Vi ältar och blir frustrerade. Och problemet bara växer och blir oövervinnerligt. Men om vi försöker växla om och istället lägga fokus på det positiva så växer det och kanske hittar vi en lösning på det omöjliga problemet eller vad det nu var som bekymrade oss. Ibland finns kanske ingen riktig bra lösning men kanske det positiva kan lindra i alla fall?:)
Läste att det krävs tre positiva saker för att väga upp en negativ...
Om det stämmer så är det ju ännu mer viktigt vad vi lägger fokus på...:)
Nu klarar man ju inte detta alla dagar. Vi har alla våra "dåliga dagar" då vi inte orkar le och se positivt på tillvaron...det är mänskligt :)Ibland måste vi få tycka synd om oss själva, eller hur? Bara vi inte fastnar i offerrollen för evigt...Ibland är vi offer för omständigheter vi inte rår över men vi väljer om vi vill stanna där...
Undrar vilken verkan det skulle ha på oss om vi inte enbart bombarderades av negativa nyheter varje dag? Om Rapport t ex bestämde sig för att hälften av deras nyhetsrapportering skulle vara positiv?
Man kan ju leka med tanken ;)

Bara måste citera underbare Paulo Coelho:
"Enjoy the questions, because they open several doors.
Forget the answers,
because they change all the time.
We are never going to understand the miracle of life. Isn't that wonderful?"

När jag mediterade i går kväll kom följande ord till mig: Under och mirakel följer dig längs din väg. <3
Och så är det väl? Om vi bara tar oss tid och vågar se alla under och mirakel som ständigt sker. Att det blir vår efter vinter, sommar efter vår, att naturen vissnar ner, vilar och återkommer. Att solen går upp för oss varje morgon. Att det föds nya underbara små människobarn hela tiden. Att efter regn kommer sol. Att sår läker. Att skratt förlänger livet...osv...

Och att vi har änglavakt....Som de som var inblandade i den stora krocken på E 18 i går. Om inte lastbilschauffören Johan Rydström hade väjt i sista stund hade det hela kunnat sluta mycket värre. Han undkom döden med en hårsmån. Han säger att det nog var instinkten som fick honom att väja och dundra ut från vägkanten och mot ett träd. Troligen räddade han livet på sina medtrafikanter...

I morgon är det stan som gäller för mig igen. Jobb och ett välbehövligt besök hos frissan :)

Under och mirakel följer dig längs din väg <3

Kommentera inlägget här :