Farmor och mormor

publicerat i Allmänt;
Mindre kul:
Bokat av klipptiden - check
:-(
Huvudet värker, trycker, tynger. Vid varje hostning skär det i ansikte och huvud. Det känns som om jag hade spänningsvärk och bihåleinflammation på en och samma gång. Grrr.... Det man fokuserar på växer, sägs det. Men hur sjutton kan man fokusera på annat när "problemet" rent fysiskt sitter i huvudet??

Försöker fokusera på lite kul ;-)
Läser i Aftonbladet om IKEA i Kina. Dit kommer inte kunderna bara för att shoppa. De lägger sig i sängarna och sover en stund. "Kinesar?"Till soffavdelningen tar de med picknick-korgen och fikar. ;-) Kan ni tänka er det i Sverige? ;-)

Sen jag blev farmor har jag funderat lite på det där med bilden man har av just farmor och mormor. Den är naturligtvis präglad av ens egna far- och mor-mödrar. Min mormor var liten och gosigt rund och mjuk. Hon tog emot oss med en öppen famn. Hon gav oss blöta pussar och kallade oss barnbarn för sina "gullegull". :-) Det skulle aldrig min farmor gjort. Hon var en kraftig och bestämd dam. De få gånger man kramade farmor skrattade hon generat. Svårt att veta om hon gillade det eller inte. Farmor var lärarinna av den gamla, auktoritära sorten.Hon hade säkert passat bättre som byggbas eller liknande. Men kvinnor på den tiden hade bara två yrken att välja mellan: sjuksköterska eller lärare. (Gällde naturligtvis bara de kvinnor som hade möjlighet att utbilda sig)
Min farmor var lite "häftig", reste mycket. Utlandsresor. Bodde flera år i Australien. Hon hade mycket att berätta. Lagade jättegoda tunnpannkakor och började gärna prata med okända när vi var på promenad. Men jag lärde aldrig känna min farmor, kom henne aldrig nära. Hon hade en hård yta. Om hon hade ett mjukt inre så visade hon det inte...
Så det här har präglat min bild av mormor respektive farmor. Tilläggas ska att min mormor också var farmor ;-)

"Människan formas av
den jord hon växer i - 
stenig och karg
eller varm och generös.
Den kärlek
du ger ett barn
kommer att knoppa av sig,
blomma och ge frukt
under lång tid framöver."
- Anne Swärd 

Jag hoppas att jag är en "varm" farmor. Hur som helst så klappar mitt hjärta lite extra just nu för Izabelle :-)



Kommentera inlägget här :