Vi utvecklas

publicerat i Allmänt;
"Vi förändras inte, vi utvecklas" hörde jag Bianca Jagger säga på Skavlan i fredags.
Jag tycker att det är så rätt. Vi är dem vi är. Alltid. Vårt yttre förändras när vi åldras men inombords är vi densamma. Men vi utvecklas. Personliga drag kan förstärkas. Attityder och värderingar kan omvandlas. Vi glömmer och lär nytt. Får nya erfarenheter. Men i grunden är vi densamma. Såvida inte sjukdom eller skada orsakar en personlighetsförändring.
Vi kan önska att andra skulle förändras till något, i våra ögon, "bättre" men de förändras inte. Men vi kan själva förändra vår inställning till dem. Det är utveckling ;-)
Fortfarande lite höstglöd

"Du är dig då precis lik," sa en medelålders bekant med giftig stämma, till mig när vi möttes igen efter några år. Jag var då i 20-årsåldern och hade inte mod nog att fräsa tillbaka. Hon hade aldrig gillat mig, så varför skulle hon plötsligt göra det nu? Vad jag velat säga var: "Och du har inte utvecklats alls." ;-) Jag blev inte särskilt ledsen. Jag kände inom mig att: Om jag inte duger som jag är i hennes ögon, så är det hennes problem, inte mitt. ;-)
Jag tror att jag lärde mig mer av detta än vad hon gjorde. Så tack för det! ;-)
Havtornbuskar

Min tillit har väl utvecklats lite med åren. Tilliten till att livet är gott, jag får den hjälp jag behöver, allt kommer att bli bra...osv... Men inom mig finns ännu en orosbit som inte är så "förändringsbenägen". Jag känner hur den växer nu. Ska på "årlig kontroll" till läkare och tandläkare. Till läkare i morgon och tandläkare om en vecka. Min oro handlar om hur jag ska få min läkare att förstå att jag trots alla förbättringar vill ha fortsatt hjälp via medicin? Och hur mycket kommer behandlingarna hos tandläkaren att kosta? Det är mycket som ska åtgärdas i min mun...suck...
Oron hjälper mig inte alls, den stjälper, jag vet...ändå mal den på...
Tillit, tillit, tillit...!!!!!
Men jag har övat och jag har blivit lite "bättre"...;-)
"Var dag har nog av sin egen plåga", står det visst i Bibeln. Så sant. 
Varför ta ut misslyckanden, sorger, bekymmer i förväg? Det kanske blir ett jättebra möte med läkaren? Kostnaden kanske inte blir så stor? Jag ska försöka visualisera och affirmera :-)


"Det blir inte alltid som man tänkt sig - ibland blir det bättre."
"Oro är som en gunghäst - oavsett hur fort man gungar kommer man ingen vart."

Stormen har lämnat Sverige. Den har lämnat en hel del förödelse efter sig. Jobbigt för de drabbade.
Nu får vi hoppas att vi får ett lugnt väder framöver.
Och lugn och ro i vår tillvaro och i våra kroppar och själar.
En blek sol tittar fram

I "Rensa i röran med feng shui"(Karen Kingston) hittar jag följande användbara affirmation:
"Alla mina behov blir tillgodosedda när jag följer min högre livsväg."

Det mörknar fort nu. Vi får tända ljus att lysa upp tillvaron med. Och sprida vårt inre ljus till varandra <3

Kommentera inlägget här :