"Vägen till Paradiset"

publicerat i Allmänt;
Skärtorsdag
Har knappt fått en blund i natt. Hunden har stört mig. Eftersom min äldste son, tillika hundens förre husse, är på besök, förstod hunden inte alls varför han skulle sova med maken och mig instängda i sovrummet...Det var det han försökte säga mig femtioelva gånger i natt..."jag förstår inte, det här känns fel!"
Men forna husse har en liten dotter nu och de sover i gästrummet och det passar inte så bra med att en hund tassar fram och tillbaka mellan rummen och slänger sig ner bland lakanen....
Hur förklarar man det för en hund? Mitt i natten? "Gå och lägg dig! Allt är bra nu! Sov"...fungerade mycket dåligt ;-)

En trött hund. Precis så trött ser jag också ut ;-)

Hela familjen jobbar tillsammans i dag. Kul. Och en liten söt hjälpreda har vi här också. ;-)
En liten dam är på besök ;-)

Det bästa med jobbet är att packa upp nya varor till webshopen. Det är nästan som julafton när leveransen kommer ;-)
Nya, härliga artiklar i marin stil. 
Vår och sommarnyheter. På www.marinestyle.se  ;-)

Skärtorsdag. Jag funderar på hur våra nykomna svenskar uppfattar våra traditioner. Påsk är ju en mix av förkristen och kristen tid. Jesu död och uppståndelse, påskkärringar, tuppar som värper ägg, fjädrar i påskris osv..,
Allt har ju sin förklaring men lite förvirrande är det nog. Även för oss som är födda i Sverige, skulle jag tro ;-) Om man kommer sig för att fundera på det, vill säga. 
Man kan alltid googla. :-)

Ordet "skär" betyder "ren", "vacker", "blank" eller "klar" och är ett fornnordiskt ord. I romersk-katolska kyrkan är skärtorsdagen en reningsdag.
Jesus tvättade lärjungarnas fötter före den sista måltiden. (Källa: Wikipedia)

Önskar er alla en fin Skärtorsdagskväll, vare sig ni går på mässa eller åker till Blåkulla :-)
❤️
Det här är inte vägen till Blåkulla, men jag kallar den: "Vägen till Paradiset" ;-)


Kommentera inlägget här :