Vitaminer och kludd

publicerat i Allmänt;
Koltrasten flaxar till och flyr från rödvinbärsbusken när jag kommer ut på förstukvisten på morgonen. "Nu kom jag allt på dig", tänker jag. Å andra sidan har vi inte satt upp något nät för att förhindra "obehörigt ätande" ;-) Vi går själva och plockar och äter lite då och då. Det är ju så gott! 
Och nyttigt!
Jag googlade "bär och vitaminer" och fann följande:

Svarta vinbär innehåller stora mängder C-vitaminer. Vinbär innehåller också E-vitamin och kalium som är bra för blodtrycket.


Hallon är fiberrikt. Ger dig C och E-vitamin. Samt B9 - folsyra, magnesium och antioxidanter. Antioxidanten antocyanin stärker immunförsvaret.


Krusbär innehåller höga nivåer av kalcium, fosfor och vitamin B. En portion krusbär innehåller 20 gånger så mycket C-vitamin som apelsiner!!

Och alla känner väl till att Blåbär är väldigt nyttigt! Eller hur?

Det är en lyx att kunna gå och plocka och äta vitaminer på gården. Och denna dag bjuder mig på en lyx till: solen! Jag lapar i mig så mycket D-vitamin jag bara kan :-)

Och på tal om nyttigt. Åt kräftor igår kväll. De är kalorisnåla och innehåller mycket zink, selen och B12 :-) Och goda är de! 



Nej, nu är det dags att ta fram staffliet och stå ute och måla! 
Kluddar lite..målar om...flera lager med svamp, pensel och fingrar...

När insekterna blir för närgångna och huden lite väl rödbränd, avslutar jag för dagen. Men tavlan är långt ifrån färdig och slutresultatet kommer kanske inte ens likna detta ;-) Det är det som är så kul med att "spontanmåla". Tycker jag. Det är en process...

Nu har herrn i huset satt fart på grillen ;-) 

För trettio år sedan regnade det denna dag, som var en lördag. Efter 12 timmar på förlossningsavdelningen föddes min äldste son. Vilket möte!!! Sån lycka!!! 
Grattis underbara son på din födelsedag !!! Så glad att just Du kom till oss!!! <3

Vackra blommor planterade nere vid sjön :-)

Ljus och kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :