För min egen skull

publicerat i Allmänt;

Blick ut mot havet...

Jag möttes av ett flertal inlägg på Fb idag som gjorde mig minst sagt upprörd. Och som bröt av julefriden. Intolerans, porr, SD-propaganda, bockbränning, mm. ( Knappen för "Dölj inlägget" användes flitigt idag )

Men ett inlägg lugnade mig. Det handlade om sinnesfrid. 

Så jag valde sinnesfrid. 

För att ibland inser jag att just då/nu spelar mina skrivna ord, mina protester, mina argument, min kunskap, mina upplevelser inte ett "skit". Att vara antirasist och en andlig person är att utsätta sig. För hån och intolerans. Att inte följa strömmen, att våga tänka nytt och utanför ramarna, att våga öppna upp, det är inte populärt i konservativa, stelnade, auktoritära kretsar. 
Nej, jag sätter inte på mig en offerkofta. Det passar inte mig. Jag bara konstaterar fakta. 
Men jag viker inte av från min väg. Jag fegar inte ur. Tänker inte bli en mes som inte säger ifrån.



Men idag väljer jag sinnesfrid. För min egen skull. Idag handlar det om mig. 

Striden för allas lika värde och mot intolerans, får vänta till en annan dag. 

Bocken överlevde juldagarna. Det gläder mig. Och många andra. Nu har den brunnit. Förövaren är anhållen. Det gläder mig också.

Jag tänder ljus. Ber en bön. Mediterar. Öppnar upp. Lyssnar inåt. Låter allt bli lika stilla som det är ute idag. Vattnet fryser till is på ån, men i mitt hjärta låter jag värmen spridas. Tacksamhet och frid. 

Idag handlar det om mig. Idag väljer jag sinnesfrid. På mitt eget sätt. För min egen skull. 

Vad väljer du? 

Ljus och Kärlek
❤️



Kommentera inlägget här :