Bocken, lucia och kemipris

publicerat i Allmänt;
11 december

Bild: ernistnirmalk Instagram . 

Jodå, i detta nu, lever bocken fortfarande. Den står där så stilig och grann på det gröna decembergräset. Hoppas att den får överleva i år också. Den är ett sådant fint hantverk! Ett konstverk!
Jag är en  "tråkmåns" som inte gillar att man tar till ord som att "det är en tradition att bränna den"...Det är ett brott att bränna den! Låt den vara! 

Igår skrev jag om mitt ovanliga ointresse för Nobelfesten detta år. Tror ni inte att jag blev sittande alldeles fascinerad ändå? Jo, så blev det! Och det var inte pompa,ståt och klänningar som fascinerade mig, det var pristagarna och deras forskning som imponerade. Särkilt kemipriset, Om det självläkande i vårt DNA. Och om det blir fel ca 6 gånger utan att lagas kan cancer uppstå. Det ger i alla fall mig en förklaring om varför små barn får cancer. De som ännu inte utsatts för allt det vi menar orsakar sjukdomen. Hoppas få lära mer om detta! 

Tyvärr var jag för trött för att orka lyssna på pristagarnas tal. Men det finns ju "play" ;-)

Forskning för oss framåt. Men ibland krockar den vetenskapliga forskningen med det som "inte kan bevisas men som finns ändå"....Den krocken intresserar mig ;-) Alla dessa gåtor. Alla dessa frågor. 

På väg till jobbet idag...


Skriver julkort <3

Nu går vi in i "Lussehelgen". Har nog varit en hel del Luciafirande på skolor och förskolor idag. Dock inte alla. Har hört och läst om förskolor som inte vill ha eller t o m inte "får" ha luciafirande...? Pga stress. Pga att Lucia är förknippad med religion. Vi bör nog diskutera lite mer vilka traditioner vi vill ha kvar och vilka vi ska "skrota". Jag tror att ju mer vi plockar bort desto mer växer rasismen. För det är ju alltid "invandrarnas fel." Fast det är det ju inte.,,.!!!
Vi behöver "Lucialjuset" i detta mörker. Tycker jag. 


Trevlig fredagskväll!
Var rädd om Dig!
❤️





Kommentera inlägget här :