Till minne

publicerat i Allmänt;
Har du i verkligheten, sett ett tatuerat nummer på en fånges arm? En fånge från ett koncentrationsläger? 
Det har jag. (Och det gjorde väldigt ont i mig)Jag såg också vad den fruktansvärda fångenskapen  gjort med denna människa. Märkt för livet. Dömd för livet. Brott: judinna. Hur hon överhuvudtaget överlevt detta omänskliga är en gåta. Några överlevde. Men det är ytterst få kvar av dem nu som kan berätta...

Den 27 januari är det Förintelsens minnesdag. I år är det precis 70 år sedan koncentrationslägret i Auschwitz befriades...Offren för förintelsen hedras över hela världen.

Min svärmor fyllde 10 år den dagen.
70 år är en lång tid. Fast ändå inte. Hela min levnad har jag fått höra: "Det får aldrig hända igen"
Vi ska lära oss av historien, sägs det. Men det enda vi kan konstatera efter 70 år är att vi ingenting lärt oss...

Nu ekar orden, om vi och dem, om raser och grupperingar, om medborgarskap och tillhörighet.

Men hör vi inte det andra ekot? Gråten, smärtan, skriken, fasan???

I Auschwitz dödades, från 1942, systematiskt 1,2 - 1,6 miljoner människor, de allra flesta av dem var judar...

Judar i Sverige är rädda... nu...

Det sägs att det sista som sviker människan är hoppet. Jag hoppas att det goda vinner över det onda, att kärleken vinner över hatet...i tid!!!

Jag tänder ljus. Till minne av alla offer. Och för hoppet! 
Välj kärlek!
Välj ljus!
Sprid ljus!
Sprid kärlek! 
Och medmänsklighet!

Det får aldrig hända igen!!!
❤️

Öppnade hjärtan
Brinnande hjärtan
<3
❤️

"Jag tror på solen, även när den inte skiner
Jag tror på kärleken, även när jag inte känner den
Jag tror på Gud, även då han tiger"

- Ristat på en källarvägg i Köln,
av några undangömda judar,
under andra världskriget. -

---
Önskar dig en riktigt fin dag med både glädje och stilla eftertanke. 
Ljus och kärlek
<3
❤️


Kommentera inlägget här :