Målandet och livet

publicerat i Allmänt;
Små skönheter i septemberljus <3

Och nu har vi tagit steget in i oktober. 
Jag är totalt slut efter en härligt dag med sista kurstillfället i Vedic Art, grundkurs och ett springande runt i en massa affärer för att hitta present till barnbarnet. Den affär som vi tänkt åka till först men som vi istället åkte till sist av alla, det var där vi fann vad vi sökte...;-)
Oj, oj, så rosa och glittrigt det är på "flickavdelningen" i leksaksaffärerna! Och svart, blått och "häftigt" på "pojkavdelningen". Jag ska inte orda så mycket om detta mer än att jag tycker att det är mer uppdelat nu än förr...Kan ha fel. Tänker inte ge mig in på den infekterade "könsneutrala" debatten...Men kan ändå inte låta bli att fundera på hur mycket vi styr våra barn. Och vad som egentligen är det "naturliga"....

Vedic Art. Där hör jag hemma. Både i mitt målande och i tankar och hjärta. Är så glad över det jag fått möjlighet att ta del av. Det ger mig mod att fortsätta på den väg jag känner är "min". 
Samtalen med min underbara lärare har varit en extra krydda. Utbyte av tankar, erfarenheter, drömmar...Mötet med henne har gett mig så mycket. <3

Om du vill veta mer om Vedic Art, googla!!! :-)

Jag vill gärna citera Curt Källman, Vedic Arts grundare:

"Det handlar inte om hur man målar,
det handlar om hur man skapar"

"Det handlar inte om vem man ska bli,
utan vem man är"

"Med fötterna på jorden
och
penslarna i himlen"

"Vedic Art är inte en metod för terapi
eller att måla av sig saker.
Vedic Art är att lägga till"

❤️
Ur "Vem är den där Curt?"
AnnaKarina Vesterberg

Fler citat kommer senare. 

Målandet och livet. 
Det här har gett mig så många insikter...

Vi samtalade om ljuset i mörkret idag. Om att ur det mörka i vår värld stiger ändå ljuset fram. Det blir allt tydligare och starkare. 

Vi pratade också om tomheten som finns inom oss ibland. Att det måste få vara så. Ett tag. Tills det åter börja flöda av ny kreativitet. Allt har sin tid. Tillit. Tålamod. Tro. Visshet.

När jag skriver "kreativitet"  och "skapande" så menar jag naturligtvis inte bara målandet. Vi är alla skapande varelser. Vi syr, städar, snickrar, planterar, sjunger, spelar, bygger, skriver, stickar, inreder, dansar, designar...osv..


Vi bär alla ljuset inom oss.
Sprid ditt ljus i mörkret.
❤️

"Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där."
Erik Blomberg






Kommentera inlägget här :