Gränser

publicerat i Allmänt;

Ja, man kan ju undra :-) Mänskligheten. Vi avgränsar oss. Vårt. Mitt. Erövrar. Tar. Bygger murar, stängsel, staket. Vårt. Mitt. Vi avgränsar oss. Och vi begränsar oss. Stänger ute och stänger inne. Liv offras för en bit mark. Krig. Makt. Pengar.
Och kartan ritas om...

Ikväll börjar en miniserie, en dokumentär. "Sanningen om vikingarna". Bl a så handlar det om vikingarna som var i Amerika före Columbus...Ska bli intressant att se. :-)

"Bygg inga murar - bygg broar
Knyt inte näven - räck ut en hand"❤️

Torpet berättar del 8:
Så här såg det ut tidigare. Flygfoto från 50-talet.

Ladan var mina föräldrar tvungna att riva när de köpte torpet i slutet av 70-talet. Eftersom de ville bygga en liten stuga som var vinterbonad och de fick inte vara fler byggnader på tomten. Det var synd. Men nu finns "lilla stugan" på platsen där ladan låg. Man ser också "vårdträdet", Enen, som vi tog ner för ett par år sedan då den var helt rutten. Men den hann bli väldigt hög innan den dog.

Sommaren 1977. Sen revs ladan. Om det ser lite snett och vint ut, huset, så ja, det stämmer ;-) Lilla granen i förgrunden växte och blev väldigt stor och togs ner för mer sol på gården. Pumpen står kvar. "Pinnarna" tror jag visar vart den lilla stugan var tänkt att stå. Bänken vid ladan är troligen den gamla bänken vi har inomhus nu.
Forts följer...:-)

Här är väldigt mycket action just nu. Maken bygger förråd, målar fönster, fyller poolen...Jag diskar krukor och fortsätter rensa, städa och möblera om. Solen skiner skönt i dag. I morgon ska det visst bli regn..,,och jodå, vi jobbar med företaget också, förstås :-)



Glad och tacksam över det jag orkar göra :-) Just nu. Just här.


Ljus och Kärlek
❤️

Den här romantiska bilden satt på en vägg i gamla stugan. ❤️

Kommentera inlägget här :