Det handlar om antalet

publicerat i Allmänt;

Igår kväll när det var dags att dra ner persiennen konstaterade jag att det snöade igen. Mjuka, tysta flingor föll till marken. 
Så här såg det ut mitt på dagen idag. Det fortsätter att snöa. Det är fint men jag blir lite orolig. Börjar det snöa i denna stad händer det att det "aldrig" slutar förrän det handlar om meterhögt i stället för centimeter eller decimeter...;-)
Enligt SMHI:s prognos snöar det inte idag men däremot i morgon ;-)

För första gången denna vinter har det plogats här i området. Snösvängen får nog åka ut en sväng till, tror jag. 

Har ingen aning om hur det ser ut i torpet....;-)

Många har städat bort julen. Jag väntar till senare i veckan. Det är ju Trettonhelg.
Men julblommor som gjort sitt får nu bli till jord igen. Det eviga kretsloppet.

Den gamla bocken får stå kvar på balkongen några dagar till, liksom lilla granen. :-)

Jag läser att en varg skjutits i Ockelbo under vargjakten. Det finns nog ingen fråga som är så svart eller vit som vargjaktsfrågan. Det finns inget "mittemellan", ingen gråzon. Antingen är man varghatare eller vargkramare. Själv är jag i en gråzon. Jo, det är jag! Självklart hör vargen, detta mytomspunna och nästan heliga djur, till vår fauna. Vargen är ett stiligt rovdjur som följer sina instinkter. Men när det är ont om byte, när vargen tar boskap och hundar och springer rädda och förvirrade omkring i städer, då bör man enligt mig, fundera på antalet vargar. Alla som haft en hund vet att hunden blir en familjemedlem och en kär vän. Att vargen tar en hund inne på den egna tomten, att höra hundens ångestskrik...är en mardröm som nu allt oftare blivit verklighet för ett flertal hundägare...Åh, det här är en sån där väldigt svår fråga som det är svårt att ha en bestämd uppfattning om. För det är så många känslor inblandade....

Jag läser också om flyktingen Ehsan, 15 år, från Afghanistan. Han har levt som flykting i Iran och tagit sig till Europa. I Tyskland berättade en polis att Sverige är ett bra land för ungdomar. Men det är stopp i Köpenhamn för Ehsan som inte har någon ID-handling. Att skaffa ny ID-handling i Iran är omöjligt för flyktingar från Afghanistan. Ehsan har flytt utan bagage och med bara 60 euro på fickan. Han ville till Europa för att plugga och skaffa sig en framtid. Nu vet han inte vad han ska göra...
Sverige har stängt sin dörr. 
Jag gnäller inte på regeringen, det får andra göra, men jag förstår inte deras beslut. Jo, jag förstår att det precis som i fallet med vargarna, handlar om antal...
Men känslan som kommer till mig är att när vi stänger ute andra kan följden bli att vi stänger inne oss själva....

När de svåra frågorna virrar omkring i hjärnan för mycket och för länge är det skönt att koppla av i fantasins värld. I en bok. Denna "drunknar" jag i just nu. Julklapp från mamma <3

Önskar er en fin Trettondagsafton och skön Trettondag!
❤️







Kommentera inlägget här :