Det gamla och det nya

publicerat i Allmänt;

Det talas så mycket om Värderingar numera. Speciellt "svenska värderingar". Och det låter ju fint men vad innebär de? Vilka är de? Jämlikhet? Det blir liksom ord som hänger i luften, känner jag. Vilka värderingar delar vi alla som är "infödda" här? Ordet värderingar används nu också som ett slagträ mot invandrarna. Det tål att tänkas på och det är nog viktigt att var och en tar sig en fundering på vilka värderingar vi har och vilka vi vill värna om.

När jag senast rensade i bokhyllorna här i torpet hittade jag många gamla böcker. En av dem var Katekesen. För några generationer tillbaka var denna rättesnöret. Jag satte mig faktiskt och läste en hel del i den. För att förstå hur man tänkte förr. För en kvinna är det frustrerande och nervärderande läsning.

När jag läser detta mår jag illa. Men jag läser för att försöka förstå. Man kan naturligtvis skratta åt det men vi skrattar inte åt andra religioners kvinnoförnedrande skrifter. För inte alls länge sedan var kvinnan mannens egendom.
Jag känner stor tacksamhet till de kvinnor som förde kampen för kvinnors rättigheter. Många fnyser åt "kvinnokamp" och hånar "feminismen"... Jag blir väldigt förvånad när kvinnor gör det...
Är allt bra nu då? Mitt svar är: Nej!
Att läsa om "tjänstefolkets" regler, gör mig inte heller på gott humör. Jag förstår verkligen uttrycket att "religionen är ett opium för folket"...Och jag sänder tacksamhet till fackföreningsrörelsen också, även om jag ibland ifrågasätter vad de sysslar med idag...

Jag hittade en annan gammal bok också. Av lite senare datum och skriven av en kvinna om en tjej, allas vår starka, härliga, fria Pippi! (Inget "svagt kvinnligt kärl") ;-)

Jag skulle behöva lite eller rättare sagt mycket "Pippienergi" idag. Jag är så trött, i kropp och själ. Ligger kvar i sängen och lyssnar på regnet. Hunden har placerat sig på mig som om han ville försäkra sig om att jag ligger kvar och inte får för mig att gå ut på promenad...;-)

En charmig, klok och vacker kvinna fyller 39 år idag. Grattis Victoria!! Och grattis till min fine farbror som också fyller år idag!! Några fler år. :-) Vi flaggar för dig! Du får ursäkta att flaggan hänger som en våt trasa men vädret rår man inte på...

Svenska flaggan som så många talar om som något vi "måste ta tillbaka". Jag vet inte vem eller vilka som de anser "tagit den" men jag anar. Själv var jag med på den tiden när rasister och nynazister började använda flaggan vid demonstrationer och som symbol för deras agenda. De gjorde den till sin. Det var då många svenskar som blev tveksamma till att använda den t ex vid skolavslutningar. Det var så då. Men det är ju inte så nu. Tycker nog allt att vi "tagit tillbaka den". Om vi alla använder den så blir den inte längre en symbol för den negativa nationalismen. Anser jag :-)

Det mesta har sin förklaring och sina svar bakåt i tiden. Men vi har så fullt upp med allt nytt som händer och vill ha snabba svar och snabba lösningar.
En hel del får vi svar och förklaringar på i framtiden. Och en del kanske vi aldrig får svar på. Det kanske inte är meningen heller...

Och regnet tog en paus och vi "drog" ut hunden på promenad. Riktigt varmt och skönt.

Gör det ont när knoppar brister? Vackert är det i alla fall :-) Pånyttfödelse <3

Förberedelse för eventuella regniga dagar under barnbarnets besök ;-) När mina barn var små bakade jag play-doh-degen själv men som farmor är jag mycket latare och köper färdig deg. ;-)

Allas lika värde, det är värdegrunden vi ska lära ut till alla! Tycker jag. Håller du med?

I Katekesen står det mycket om Guds vrede och Guds hämnd. För mig är Gud Kärlek, Källan till allt liv. Så för mig går bilden inte ihop. Men jag tror Jesus skulle gillat det jag skriver...men vad vet jag?

"Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem" Matteus 7:12
Den gyllene regeln.

Svårare än så ska det inte vara. Men svårt nog...i många sammanhang....men som grund för värderingar tycker jag den är utmärkt. Dessutom förekommer den i ett flertal religioner, lite olika uttryckt men samma andemening.

Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :