Om du lyssnar på svaret ;-)

publicerat i Allmänt;

När jag dimper ner i skov (ofrivilligt så klart) blir jag så trött och less på alla "positiva råd" och alla "positiva budskap". "Tänk positivt, så ordnar sig allt". "Le så blir du frisk". "Tänk dig frisk".....osv....
Alla självhjälpsböcker med lyckligt leende människor som hoppar högt upp i luften. Det finns tusentals..."Köp mig så blir du frisk!"
Missförstå mig inte nu. Jag menar inte att ett positivt sinnelag inte lindrar smärta och sorg...men, när det blir ett krav att vara "glad trots allt" "sluta gnälla så blir du frisk" osv...då är det något väldigt fel i budskapet. Det leder till känslor av skam och skuld. 
Nej, man ska inte "gräva ner sig"...men man har rätt att vara ledsen, deprimerad, arg, besviken, sorgsen...för det är naturliga känslor och de tillhör att vara människa. 
Jag reagerade tidigt på "The Secret" och liknande. Det blir som en religion. Om man inte lyckas så är man inte tillräckligt troende. (Jo, jag har skrivit om detta tidigare, men just idag när mina tankar och reaktioner kring detta kom så dök det upp en bra artikel om det på Fb, så jag skriver igen.)
Mycket kan gå överstyr, så också positivt tänk. Med kronisk sjukdom inser man att det är så här det är. Det går upp och det går ner. Det är ljust och det är mörkt. Det är glädje och det är sorg. Livet alltså. Och jag får ha mina känslor. Jag har rätt till dem. Det är inget misslyckande att vara sjuk. Det är jobbigt och smärtsamt men det är en erfarenhet och en självkännedom. Att inte låtsas om sina mörkare känslor kan leda till sjukdom, det är min övertygelse. 

Le när det känns naturligt
Gråt när du är ledsen eller har ont
Berätta om din glädje och om din sorg, dina erfarenheter och dina tvivel
Dela med dig av det ljusa och det mörka
Våga känna, våga be om hjälp och våga ha tillit till din egen inre kraft
Och när du känner att du vill prova att vända tankarna från negativa till positiva, gör det!

För min del har min sjukdom (som jag ofta är förbannad på) och mina djupa utmattningsdepressioner (hu! Låååångt ord!) lärt mig tacksamhet. Över livet. Över vänner. Över min egen styrka. Det mörka och det ljusa. 

Positivt tänk i lagom doser utan att rygga för det svåra och smärtsamma...hur ska problem annars kunna lösas? "Det ordnar sig!" Visst, men ibland måste man hjälpa till också :-) Och gråta...tårar är läkande. 


Oj, blev en lång predikan idag. ;-) 

Kärleken innefattar även det svåra och mörka i livet. Kärleken ger kraft att klara av det negativa. Kärleken ger positiv energi. Därför är det viktigt att vi delar med oss av den för då växer den. Att lyssna på någon som har det svårt är kärlek. Att hålla om, att trösta, att försöka förstå...det är kärlek. Att fråga "hur mår du?" är kärlek, men bara om du verkligen lyssnar på svaret. ;-)


Ha nu en fin helg! 
Kärleksljus och Hoppfullheter
❤️

Visst är den fin min nya "luftrenare". Ett vattenfall köpt på Kristsllen i Visby. Behövs i den här lägenheten.

Kommentera inlägget här :