Gå i ljus

publicerat i Allmänt;
(null)

Vinter
Snö och lagom kallt

Jag sover som en stock i mörkret och tystnaden
Vaknar sent och låter tiden gå
I lugn och ro

Min hjärna vilar från världens surr och starka ljuseffekter

Tankarna irrar
Släpper behovet av fokusering
Det får komma sen

Tänker på naturens former som återspeglas i våra kroppar
Bland julnötterna: valnöten, formen av en hjärna. Med ett skal som en skyddande hjälm...

Tänker på modet att berätta
Och befrielsen det innebär
Som när Peter Jöback i tv berättade om barndomens övergrepp
Om utsattheten och vuxnas utnyttjande 
Om att berätta och släppa känslan av skam

Tankarna irrar iväg till tv-serien om vikingarna. Så intressant. Om livet i Birka bl a. Om kvinnorna. Kvinnorna som också var krigare. Läkekvinnorna. Kvinnorna som fick vara präster, ha älskare och oäkta barn.
Ny kunskap som vänder upp och ner på historien. Så svårt för många konservativa att acceptera. Så härlig kunskap för mig och många andra. Att det fanns en tid när kvinnor hade frihet, lika värde...(Självklart inte alla kvinnor, det fanns ju trälar på den tiden) 

Jag "forskar" vidare i detta ämne på mitt eget sätt. (När jag klarar av att fokusera) Vad hände efter det att maktens män bestämde sig för att införa kristendom? En sak är säker, mycket av det jag fått lära mig tidigare stämmer inte...

(null)
Istappar och Humle i vintervila

Äntligen en promenad i vinterland ! Njuter av det vita. Och den lagom kalla luften. Njuter av att vara här. Träffar både människor och hundar. Pratar en stund. Går ner till sjön. Tar en försiktig kort tur ut på isen. 
(null)

(null)
Det porlar i bäcken
Fåglarna har fått mat. Ekorren också ;-)  Jag går in och tar mig lite "julgröt" till lunch. 
Brasan sprakar och värmer. Hunden lägger sig tillrätta i soffan och somnar. 

Trettondedag jul. Till minne av de vise männens ankomst till stallet i Betlehem. De som följde stjärnan. Ljuset ledde dem rätt. 

Gå i ljus!
Kärleksljus
❤️

Taggar: #snöflingor#gåiljus#hjärnanochvalnöten#vikingar;

Kommentera inlägget här :