Kropp och själ

publicerat i Allmänt;
Kroppsaktivism. Jag antar att du som är på sociala medier vet vad det är. Kvinnor som visar upp sina kroppar och är stolta över dem trots att de inte har "mannekängfigur".Det är bra. Tycker jag. Att se att andra också har plufsiga magar, celluliter och hängbröst. Alla kroppar är vackra, är budskapet. Så sant. Det naturliga är alltid vackrast! 
Härligast av alla aktivister är enligt min mening, Stina Wollter. Hon är så rak och ärlig. Jordnära och full av humor. 

Nu har jag sett en trend åt det mer "rosamoln-hållet". Jag klarar inte det. Visst ska man ära och sköta om sin kropp, självklart, men att bli nyförälskad i den och tycka att allt är så "underbart"...nja...det får vara för andra, inte för mig...
Men stolt över min kropp, min kvinnokropp som bär mig genom livet, det försöker jag vara. Det är dock lite svårt när den värker, sticker, bränner och ömmar...
(null)


Försökte ta en selfie häromdagen. Datera upp min Fb-profil.;-) Nyklippt, nyfärgad, nynoppad (ögonbryn) och en lagom  solbränna...ett litet smajl...klick...nä...det syntes i ögonen...att själen inte mår bra...
Som det är ibland. Just nu. Depressionen som jag försökt hålla i schack sen våren/försommaren gör sig påmind...inget smail i världen kan dölja det. 

Då är det skönt att ha någon att kontakta och bara få säga att "så här är det". Det lättar. Någon som förstår. 

Det går över, det gör det, men man ska igenom det...

Att blogga är bra när man är lite "nere". Att sätta ord på det jobbiga. 
Vandra i naturen är också bra. Sitta i solen en stund. Meditera. En stund vid sjö eller hav.  För mig i alla fall. Du har säkert dina sätt som är bra för Dig. 

Och så finns ju andligheten. Om man nu vill tro. Det är var och ens eget val. Jag har valt bort religionen, vill vara fri. Andra väljer religionen och andra väljer bort allt sånt. Det är som det ska vara. Vi är fria människor. Huvudsaken är att vi respekterar varandra. Jag fann friheten och tryggheten i andligheten. Det är en ständig utveckling. :-) 


En tanke dök upp:
Jag vet inte om det finns kroppsaktivism bland män? 

Ta hand om Dig. 
Din kropp och din själ. 

NAMASTE 
❤️
(null)
Kvinnoideal 1955. "Getingmidja" hade jag en gång i tiden men den...liksom försvann ;-) 

Taggar: #kroppochsjäl#getingmidja#kroppsaktivism#depression#andlighet;

Kommentera inlägget här :