Stilla din häftiga själ

publicerat i Allmänt;
(null)
Vattenbad till bin respektive fåglar. Får se om de dyker upp. Annars dyker säkert ekorren upp ;-)

Jag vet att jag borde vila efter resan och inför barnbarnsbesöket <3
Jag börjar bete mig som min svärmor märker jag ;-) Vilar några minuter i solstolen och så upp och plocka här och pyssla där, några minuter i solstolen, upp och städa där och flytta på det där och....:-)
Det är någon sorts inre oro. Sitter jag en längre tid börjar alla tankar kring det politiska läget i landet, oron för världsläget, ilska över konservativa förstelnade institutioner, rasismen, hatet...
Allt som jag i nuläget inte kan göra något åt men som likt förbannat dyker upp och gör mig ledsen och frustrerad. 
(null)
Nu står Maria "på vakt" i växthuset. ;-) 

Försöker koncentrera mig på det jag kan göra. Torka golvet i gamla stugan med såpa t ex. ;-) 

Nu doftar det gott i köket! :-) 
Världsläget är detsamma men jag slapp frustrationen en stund. ;-) 

Jodå, jag har försökt läsa en bok men tankarna irrar iväg. Jag har försökt lösa korsord med samma dåliga resultat. Men jobba gick lite bättre. Men i skuggan då eller inomhus. Tänk att det här varma vädret fortsatte även idag! Otroligt! 
I morgon ska det bli kallare här, men soligt, enligt prognosen :-)

(null)
Nej, sorry, nu har jag inte tid att sitta i solen längre...jag måste gå iväg och rädda världen...elle nej, det kan jag ju inte! 

Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ. 
Endast en sak kan du göra, en annan människa väl. 
Men detta är redan så mycket, att själva stjärnorna ler. 
En hungrande människa mindre betyder en broder mer." 
(Stig Dagerman)

De där orden av Dagerman kommer ständigt till mig. Som en tröst. Lugnande. 
"En annan människa väl"...det är ju faktiskt inte så svårt :-) 

Kärleksljus och Hoppfullheter
❤️

Taggar: #räddavärlden#oro#lugnande#såpa#maria#hoppfullheter#enannanmänniskaväl;

Kommentera inlägget här :