Påsk i coronans tid

publicerat i Allmänt;


En del klagar på hur tråkigt det är att gå hemma. Men man har ju inte roligare än vad man gör sig...;-)

Om jag inte vore begränsad av min sjukdom skulle jag "göra om" i lägenheten. Man behöver ju inte möblera om, det finns andra knep. Fast jag kanske skulle testa om soffan kunde stå "så där" istället för "så här". Jag skulle byta en gardin, byta plats på soffkuddarna och sovrumskuddarna (strunta i att det inte matchade, "man vänjer sig"), byta plats för blomkrukorna (kanske monsteran kan stå i badrummet?), sortera bort prydnadssaker jag tröttnat att stirra på, eventuellt byta ut dem (jag har väl en låda i källaren?)Byta ut någon tavla mot någon som inte varit uppe på länge.  Och har jag inget aktuellare kort på barnbarnen? Böckerna i bokhyllan kan ställas i alfabetisk ordning eller efter färg t ex. Rensa i hallen så att man inte snubblar över skor och stövlar. Duka med finporslinet en vanlig måndag (julservetterna som blev över passar i påsk också även om de inte är gula). ;-)

När jag sen var färdig skulle jag gå ut en sväng. Och när jag kom tillbaka skulle jag öppna dörren försiktigt och säga: "oh wow, va’ fiiiint", precis som i "göra-om-hem-program" i tv!!! :-)
Så skulle jag sätta på lite skön musik, dricka te  och ta ett härligt fotbad och njuta av mitt "nya" hem. :-) 
Det behövs så lite ibland...;-) 

Nåja, du har säkert egna tips på sysselsättning. Jag delar med mig av mina med glimten i ögat ;-)
(null)

Det är skärtorsdag. I coronans tid får vi hoppas att människorna stannar hemma. Av hänsyn till varandra. Visst är det sorgligt att inte kunna träffa sina nära och kära men nästa påsk, då ska vi kramas!

Läser om de två små "påskkärringarna", Iris och Sigrid, som vänder på traditionen och delar ut gåvor till äldre. "De får en påse med en massa gott av oss" <3

Skämta om påskkärringar och Blåkulla får andra göra. För mig är ursprunget med häxprocesserna alldeles för hemska...men det är jag det...;-) 

I de flesta kyrkor firas skärtorsdagsmässa. Trots att den är inledningen till långfredagen ses ändå denna mässa som en glädjens och festens måltid, som den Jesus firade med sina vänner den sista kvällen. 

Skärtorsdagsmässan brukar ofta avslutas med att man dukar av ljus, blommor och textilier från altaret och kyrkorummet. Snart ska det ju bli långfredag. 

I coronans tid blir det svårt att fira mässa. Det har svenska kyrkan löst på olika sätt med bl a mässa utomhus. 

Coronans tid är uppfinningarnas och de nya lösningarnas tid. 


Solen skiner och den eviga vinden blåser och dånar. 

Jag önskar dig en bra påsk och trots allt, en glad påsk! 

Jag skriver här varje dag! Välkommen åter <3

Helgglädje
❤️

Taggar: #påskicoronanstid#göraom#påskkärringar#nattvardsmässa#evigblåst#stannahemma;

Kommentera inlägget här :