Passar på

publicerat i Allmänt;
(null)
Härlig himmel och intressanta moln idag. 

Ännu en varm dag! Tacksam <3 Bäst att passa på och njuta, snart blir det kallare igen...sa meteorologen...

Vi är ännu i "lurmånaden" april. Fram och tillbaka månaden. 
22 april
Den 113 dagen på skottåret. 

(null)

Som jag skrev igår läser jag nu romanen om konstnären Hilma af Klint. Hon levde 1862 till 1944. Jag lär mig mycket om hur det var att leva som kvinna i slutet av 1800-talet och början av 1900.  Om att våga följa sin inre röst och gå tvärsemot rådande kvinnoideal. 

När Hilma är på bal och ogillar männens nyfikna blickar och närgångna granskande för att bedöma hennes värde på äktenskapsmarknaden, dyker en tanke upp hos Hilma:
"Jag är mer än ett fodral till min livmoder"

Säger en del om kvinnosynen...på den tiden...men vänta nu...inte helt olik den syn som de konservativa i vårt samhälle har idag...

Något annat som jag uppmärksammade var vilket ord man hade för kvinnors underliv: "skammen"...
Det gör ont i mig att läsa detta...

Kvinnohistoria, vare säg det handlar om över, under eller medelklass är så intressant. Dels för att det är så lite man får lära sig i skolan och dels för att förstå vår samtid. 

Jag kommer att återkomma om Hilma. Rekommenderar denna roman varmt! 

(null)
Håller koll på gården...

(null)
<3

Ingen dag utan corona. Man kommer inte undan. Men den här är fin: 
(null)
<3

Vad fyller du mellanrummet med? 

Kärleksljus
❤️

Taggar: #passarpå#snartkallare#molnochblåhimmel#hilma#kvinnosyn#mellanrum;

Kommentera inlägget här :