Min inre styrka

publicerat i Allmänt;
(null)
Favorit! <3 Älskar Hortensia. Och efter att ha blivit inspirerad av Karl -Fredrik på tv igår så kom längtan...min underbara make som hörde mina "men åh"...köpte flera Hortensior när han var in till stan idag...Jippiii! <3

Börjar må psykiskt bättre nu. Och vill sammanfatta och förhoppningsvis hjälpa någon som har eller haft depression/svår livskris. 
Det är ganska mycket att läsa. Bara en liten varning ;-)


Jag gjorde det. Jag gick genom krisen. Kämpade med det svåraste som finns och som präglar hela ens liv. Trauman och svek. 
Jag blundade inte. Jag tryckte inte ner det genom "positiva tankar". Såren låg öppnade och de både blödde och varade. Att plåstra om hjälpte inte. Det måste blöda, det måste vara. Smärtan var hemsk. Allt måste komma till ytan. Allt måste sägas. Känslor måste accepteras. Känslor måste få sitt utlopp. Hemligheter uppdagas. Sanningen...smärtan...

Hjälpen kom genom insikter. Jag är stark. Jag har rätt till alla mina känslor. Jag har rätt att få utlopp för min ilska, min besvikelse, min smärta...
Små handlingar, små ceremonier, rätten till min inre styrka, rätten att vara jag...
(null)

Så tystnade rösterna från förr. Tomhet istället för smärta. Sorg över varandet. Blodet som uttryckets via tårar. Såret som sakta läkte. Ärrbildningen är kvar. 

De jag litar på "vet" vad jag gått igenom. Att berätta har varit ett sätt att läka. 

Men kroppen är fortfarande trasig. Det är så när man levt i spänningar och kramp så länge, i så många omgångar. 

Det jag verkligen lärt mig är att:
Människor med stort kontrollbehov kan förstöra andra människors liv

Vid varje depression har jag fått höra att jag är en egoist...
Jag vet att det man minst av allt är egoistisk när man krisar...
Att få höra sånt och liknande som att man är "överkänslig" är som att trampa vatten, man kommer ingenstans, man har fastnat i : "det är ditt eget fel"....

Varför skriver jag om detta? Jo, om jag kan hjälpa en enda människa att förstå att det inte är ens eget fel att man har ångest och hamnar i depressioner, så är jag glad. Om jag kan få människor att förstå att det inte är av egoism man hamnar i depression, att inte döma...då är det värt att jag öppnat mig och berättat. 
(null)


Förlåtelse har jag skrivit om förut. Jag har både förlåtit och inte. Mer berättar jag inte.

Om man inte kan känna "rätt" känslor kan man istället för kärlek kanske känna omsorg eller t ex vänskap. Det är en väg att gå. 

I sommar ska jag njuta av färger, dofter, vackra ljud, goda smaker. Låta mina sinnen öppnas och LEVA. 

Förvalta min styrka väl. 
Att ha ett öppet hjärta och en ljus själ innebär att man är sårbar. Men motsatsen är ju förskräcklig! :-)

Positiva tankar kan hjälpa hjärnan vid kaos eller oro. Men sorg sitter i själen, hjärtat, och då hjälper inte positiva tankar, de ger dig bara dåligt samvete. Låt sorgen läka. I din takt. Den tid du behöver. Det finns inga kvick-fix...

Nu hoppas jag att det är sista gången jag skriver om att jag tagit mig ur en depression. Självklart kommer jag drabbas av sorg men förhoppningsvis slippa drabbas av depression och ångest. 

Fibromyalgin och utbrändheten får jag leva med. Det räcker så. 

Till dig: 
Var rädd om dig! Var inte rädd för smärtan. Möt och acceptera din inre styrka. Möt ditt inre ljus. Du är fantastisk! De som inte vill se ditt ljus och försöker krossa din styrka, de är ynkliga själar. 

(null)

Själsljus
❤️

Taggar: #mininrestyrka#hortensior#depression#sorg#trauman#cermonier#berätta;

Kommentera inlägget här :