Barfotadagen

publicerat i Allmänt;
(null)
Inte bara gula gullvivor på vår äng. <3

En ny fredag. En ny helg. Nationaldag i morgon och makens födelsedag. 

Maken som idag återigen klipper gräset. Det växer så snabbt! Men tror inte maken har något emot att klippa ofta. Han ser så nöjd ut där han sitter på åkergräsklipparen. ;-) Vi har en stor tomt så det behövs en "stor" maskin.

Gammelhunden Pavvo ligger gärna kvar på gräsmattan och vägrar flytta på sig när gräset klipps...Balder, unghunden, får stanna inne. Det gillar han inte! Pratigare hund har jag aldrig hört förut. Han gnäller, ylar och pratar. Försöker förtvivlat tala om för mig att han vill vara ute med husse och jag försöker pedagogiskt förklara att "nej, det går inte nu"...

Igår kom mina beställda pocketböcker. En ska skickas till mamma. Två avvaktar jag med men slängde mig över Läckbergs näst senaste bok. Som omväxling till de historiska romanerna jag läst ett tag "roar" jag mig med en deckare. Läckberg skriver bra. I denna "En bur av guld" skildrar hon en kvinnas hämnd. Du kanske har läst den? 

I morgon ska det regna här. Mycket. Nästan hela dagen. Regn behövs. Det börjar bli väldigt torrt. Och det är stor brandrisk. 

Igår låg det en död stare på en av utemöblerna. Alltid sorgligt med döda fåglar. Speciellt nu när de bildar/bildat familj...

5 juni
Barfotadagen
Världsmiljödagen
Alla vänners dag
mm

Alla vänners dag. Vänner. Det är underbart med vänner. Eller hur? Trofasta vänner. Vänner att skratta och gråta med. Vänskap är en sorts kärlek. <3
Barfotadagen. Jag gillar att att vara barfota. Gör du? 
(null)


"Det finns så mycket att titta på
när sommarn kommer till oss
grodor som hoppar i bäck och damm
och kalvar som nyss kommit loss.

Barfota utan strumpor och skor
ska jag vandra med dej
ut till sommarn där vindarna bor
till ros och förgätmigej.

Jag plockar smultron vid vägens kant
och trär sen upp dem på strån
det killar så skönt under foten min
jag känner gruset med tån.

En svala flyger med svindlande fart
och måsarna skränar i skyn
och hästen gnäggar och andra ljud
som vi hör när vi går genom byn.

Barfota utan strumpor och skor
ska jag vandra med dej
ut till sommarn där vindarna bor
till ros och förgätmigej.

Jag plockar smultron vid vägens kant
och trär sen upp dem på strån
det killar så skönt under foten min
jag känner gruset med tån.

Ett rådjur står där vid skogens kant
det ser oss när vi går förbi
ja sommarn har mycket mera att ge
åt din och min fantasi.

Barfota utan strumpor och skor
ska jag vandra med dej
ut till sommarn där vindarna bor
till ros och förgätmigej.

Jag plockar smultron vid vägens kant
och trär sen upp dem på strån
det killar så skönt under foten min

jag känner gruset med tån. "

- Mats Paulsson -

Trevlig helg! 

Hoppfullheter
❤️







Taggar: #barfotadagen#klippagräs#vånskapsdagen#stare#gullvivor;

Kommentera inlägget här :