I väntrummet

publicerat i Allmänt;
Väntrummet är fullt
Skådespelare, idrottsmänniskor, artister, småföretagare, arbetare, butiksinnehavare, restaurangägare, ja, alla de som inte kan jobba hemifrån

De sitter där med sina krossade drömmar och stora oro inför framtiden...

Från väntrummets fönster tittar 70+arna ut bakom gardinen och undrar när de ska kunna ta emot besök av sina nära och kära. 

Coronatider...

Alla väntar vi...väntar och längtar...lessnar...tvivlar...hoppas igen...att snart...snart kommer farbror Tegnell och öppnar dörren och säger: "Fritt fram!" 

Livet som vi känner det är satt på paus...

Hur vi tillbringar vår tid i väntrummet är upp till oss själva. Vi är olika drabbade. 

————

(null)
Bild från april. Gräset är grönare nu. :-) Pavvo och Balder. <3

Och apropå grönt gräs...

Att gräset är grönare på andra sidan staketet är ju som bekant ett uttryck. Här hos oss kan vi uttrycka oss så här: "maten i brorsans skål är godare än maten i min"...:-) 
Gamla Pavvo har alltid varit en snabbätare och han slänger sig över maten. Unge Balder är avvaktande, nosar på skålens kant, går i väg och kommer tillbaka eller bara går därifrån.Numera lämnar gamlingen ibland lite i skålen, detsamma gör Balder. Men...även om de är mätta så kan de ju inte låta bli att kolla och helst äta utav brorsans kvarlämnade mat...den är ju "godare"...?!

———-
Dagens gotlandsminne. Maj månad.
(null)
Elinghems ödekyrka  9 maj - 18

(null)


Och precis just nu kom den till mig, visan från Gotland, Grymlings skrev och sjöng den. Hoppas du kan melodin. Här är den vackra texten som jag älskar. 


Det är kväll här på stranden, solen sänker sig ner
Över glittrande vatten står ett färgernas spel
När jag går hem i natten och jag böjer mitt knä
Just där gullvivan blommar får jag vila min själ

Se hur askträden knoppas, se hur eken får blad
En bukett ska jag plocka för att göra dig glad
Det ska lysa och dofta i din sovkammare
Just när gullvivan blommar får du ro i din själ

Det är härligt att bygga (lägga sten upp på sten)
Känna frukterna tynga (från en grönskande gren)
Låta livslågan brinna (fastän timmen är sen)
Men det lilla och enkla, som jag vårdar så väl
Som är mäktigt att tämja, har en plats i min själ

I sin tidiga ungdom ingen vänder sig om
Men i mitten av livet för en rik ålderdom
Finns det stunder att gömma i sin djupaste själ
Som när gullvivan blommar för en törstande själ

Denna gnista ska slockna, detta liv ska förgås
Men en lindring i hjärtat är väl tanken ändå
Att i släktled tillbaka, i släktled framför
Just där gullvivan blommar finns det tröst för en själ

Det är härligt att bygga (lägga sten upp på sten)
Känna frukterna tynga (från en grönskande gren)
Låta livslågan brinna (fastän timmen är sen)
Men det lilla och enkla, som jag vårdar så väl
Som är mäktigt att tämja, har en plats i min själ

Låtskrivare: Mikael Rickfors / Pugh Rogefeldt

Jag önskar dig ro i din själ! 

(null)

Tillit
❤️

Taggar: #iväntrummet#drabbasolika#coronatider#hundarna#därgullvivanblommar#roförsjälen;

Kommentera inlägget här :