Sur?

publicerat i Allmänt;


"Är’u sur eller?"
"Men du ser sur ut"
Nä, det gör jag inte!
"Jo! Och du låter sur"
Det gör jag inte alls! 
"Nu är du sur!"
Nä, jag är inte sur...bara ledsen..eller arg...eller...

Det är inte lätt att vara människa....

"När livet ger dig citroner, gör en lemonad"
Som ordspråket lyder (Finns variationer)

Nej, inte är jag sur. Jo, ibland. Fast sur är jag bara korta stunder, men ledsen och arg kan jag vara länge. 
Att vara sur, tjura, ger ju inget. Kanske när man är liten men sura vuxna är ju bara tråkiga. 
Bakom surheten kan det ju dölja sig en tragedi. Något allvarligt. Något man behöver hjälp med. Innan man blir bitter. Förgrämd som man sa förr. 

"Surt sa räven om rönnbären"...varför sa han så? Enligt en grekisk fabel ville räven nå de röda rönnbären men de satt för högt upp för honom att nå. Men han tyckte inte att det gjorde något för de var ju ändå bara sura...? Märklig fabel. Kanske sa räven så för att han var sur? ;-)

Motgångar. Citronerna symboliserar naturligtvis livets motgångar. I olika surhetsgrad. 

Och varför skriver jag detta just nu? Jag vet inte...jag kanske är lite "sur" i alla fall? På vad? Vet inte. Allt och inget. Min vardags motgångar. Man får vara lite sur ibland. En stund. Sen gör man lemonad. Eller en gin och tonic? 

Ett icke surt minne:
(null)
Blommande hägg 24 maj-17

I morgon är det helgdag. Kr Himmelfärdsdag. Jag hoppas att din dag blir solig och lagom varm. 

Tack för att du ville titta in här!
Välkommen åter! 

Solsken
❤️

Taggar: #sur#citroner#rönnbär#lemonad#motgångar#hägg;

Kommentera inlägget här :