Lucka 24

publicerat i Allmänt;
Fredag 24 december 2021
Julafton

Lucka 24

(null)

Ett ljus från öster

Ett mirakel sker

Änglar sjunger

Om glädje och frid

I välsignad juletid

*********

""Och hoppets stråle går igenom världen,
och ljuset skimrar över land och hav."
(Ur O Helga natt)



(null)
Herdarna var de första besökarna i stallet enligt bibelberättelsen. De lyssnade till ängelns budskap och vågade gå. Jag tycker så mycket om denna bild. Och nog önskar man sig "änglabudskap" ibland. "Var inte rädda"….Änglavakt :-)

(null)
Den kristna   jultraditionen, den med Jesu födelse i fokus, är väl inte så "inne" längre. Men jag tror att alla människor längtar och dras till "stjärneglans" På ett eller annat sätt och av olika orsaker. Och jag tror att alla behöver lugn och ro. Frid i sinnet, i själen, i anden. Om så bara för en liten stund. <3 Blicka mot ljuset. Hoppets ljus. 



(null)

Hittade den här gamla "juldikten" när jag kollade mina anteckningar. Så här kan julen vara, lite på skämt och med vissa nödrim ;-)

Juledans och julekrans

Julegröt och tomte söt

Julbestyr och julkristyr 

Pepparkaka, vill du smaka?

Julebröd och skinka röd

Stress och press

Glitter och fnitter

Julegran och fullt i stan

Lock och plock och julebock

Juleklapp åh...tack tack

Julstjärna och luciatärna

Lutad fisk och mycket disk

Ljusslinga men inte en enda snöflinga

Fick du lust av julmust? 

Juleljus i allas hus

Goda ägg och tomteskägg

Kalles jul är alltid kul

Gamla julepsalmen om Jesus i halmen

En nöt att knäcka och i sängen däcka

Glöm inte att ljusen släcka! 


Det är skönt att det bara är jul en gång om året...;-) 

************

(null)Nej, tomten vann ingen bil på Bingolotto. Men han var nöjd med att komma in i värmen och gemenskapen: -)

Allt gott önskar jag Dig! 

Frid över jorden
♥️





Taggar: #julafton#stjärneglans#tomten#herdarna#änglabud#fridöverjorden;

Kommentera inlägget här :