Fjärde advent

publicerat i Allmänt;
Söndag 18 december 2022

(null)
Vi tänder det fjärde ljuset…

Om man inte visste vad det var som lät hade man nog blivit förskräckt av ljudet utifrån i mörkret. Det var snö som föll med dunsar  och smällar mot fönstret på sin väg ner mot marken från taket. Temperaturväxlingen…nu är det tö…det vackra vita töar bort.. :-(
Blidväder kallas det. 

(null)
Ja, så sant. Om alla önskade det så vore jorden en fridfull plats. Men vi får aldrig sluta önska, aldrig sluta hoppas. Och aldrig låta oss tystas av de mörka krafterna. Tänd ljus!  <3

"Låt inte mörkret hindra dig att söka ljuset!
Och när du funnit det, låt andra se, pröva, övertyga sig.
Vill du att ljus ska leva, tänd då hos andra samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus i rädslans mörker.
Tänd rättens ljus i korruptionens mörker.
Tänd trons ljus i förnekelsens mörker.
Tänd hoppets ljus i förtvivlans mörker.
Tänd kärlekens ljus i dödens mörker.

Tänd ljus!"

- Bo Setterlind -

Jag vet inte hur många gånger jag haft med denna dikt här på bloggen men den är ständigt aktuell. Nu mer än någonsin. 


(null)
Dagens änglar: Gamla och nötta bokmärkasänglar, men fina ändå. Favoriter från min barndom. Såg nu något intressant. De verkar inte vara varken man eller kvinna. De är Hen! Härligt!  Alla änglar som jag hört talas om har mansnamn… men, änglar är ljusvarelser utan bestämt kön. Så ser jag det :-)

Dagens Änglaord: Varje grässtrå har en ängel som böjer sig över det och viskar: "väx! väx!" 
- Talmud -
:-)

Fjärde ljuset tänt. Och vi får alla vara ljusbärare. Så gott vi kan. 

Låt mitt ljus ledsaga dig,

hörde jag någon som sa

Mitt ljus räcker till för oss båda

Nu när ditt ljus går på sparlåga

(Skrev jag 2016. Kanske var det en ängel som sa de orden? Eller en medmänniska?)

<3

(null)"Vitt, vitt inomhus" :-)

Nu går vi in i julveckan. Hoppas att Du är frisk och att du inte är galet stressad. :-) Det blir alltid jul även om inte allt är på topp! 

Ljusbärare

♥️

Taggar: #fjärdeadvent#ljusbärare#tändljus#önskningar#bokmärkesänglar;

Kommentera inlägget här :