Det farmor aldrig berättade, del 1

publicerat i Allmänt;
Söndag 24 juli 2022
Kristina har namnsdag. Feminin form av Kristian. Kristina betyder "den kristna" och beskyddaren. Kerstin är en gammal svensk form av det latinska namnet Kristina. (Enligt Wikipedia )
(null)


Jag minns så väl den där stora kartongen med "allt möjligt" som jag tog hand om efter pappas död. Det var farmors "röra" som jag försökte rensa i. Foton, album, vykort, brev , gulnade urklipp och annat. Huller om buller. Mina systrar fick fotoalbumen och min farbror fick sitt. Bland de lösa bilderna fanns några som vi inte riktigt förstod oss på. Jo, det var farmors bröder i USA, på bildena, det förstod vi. Men det var något som inte stämde. Pappa sa alltid att det var synd att bröderna inte fick några barn, för om så hade varit så hade vi ju haft släktingar i USA. Att farmor hade bilderna och även besökte en av brödernas fruar, tyder ju på att hon visste en del om brödernas  liv. Men hon sa aldrig något….
(null)
Emil och Gustav som emigrerade till Amerika. 
( jag vet att fotot synts här tidigare på bloggen men inte hela berättelsen) Emil föddes 1887 och dog 1960. Gustav föddes 1892 och dog 1966. Min farmor föddes 1902, så det var en stor ålderskillnad mellan henne och bröderna. Hon dog 1984. 


De gamla fotona jag tog hand om kopierade jag och delade ut till systrar och farbror. Fotona från USA blev liggande till "senare". Tänkte att det pusslet lägger vi sen…
(null)
En liten del av "pusslet" :-)
Det skulle visa sig att jag flera år senare skulle få oväntad hjälp med pusslet….från USA….;-) Och ny, spännande info….berättar mer i morgondagens inlägg :-)
————————-
Det är en skön dag i dag. Sol, lite moln, +22 grader och en skön, lätt vind. Jag passar på att sitta i solen en stund. Maken klipper gräset. Balder springer omkring på gården. Nosar här, nosar där, rullar sig, kissar, vilar en stund. :-) 
(null)
Mysigt att ha fått en bra deckare. Den följde med senaste numret av Lantliv. Sol, en bra bok och en Ramlösa….jag njuter :-)

Må din nya vecka bli en fin vecka! :-)

Solsken
♥️

Taggar: #aldrigberättade#usa#bröderna#farmor#gamlafoton#deckare#spännande#fortsättning;

Kommentera inlägget här :