Det farmor inte berättade, del 2

publicerat i Allmänt;
Måndag 25 juli 2022

Dagens wow! Armand Duplantis…wow…nytt världsrekord igen: 6,21!!! Guld förstås! Wow! 
*******

Dagens skratt:
(null)
Wisti

Det farmor inte berättade, del 2

Min make släktforskar, som sagt. Både på hans sida och min sida. En dag när han sitter vid datorskärmen hör jag honom säga: "Jag fick ett mejl från din syssling i USA." Har han blivit knäpp?, tänker jag, vad yrar han om? Jag har ju inga släktingar i USA! 

Han har rätt! Min syssling i USA är barnbarn till Emil…han är hennes farfar. Emil hade barn! Men de uppgifter hon fått fram har gått sina krokiga vägar. Och så korsades min makes forskning med hennes forskning. Det är helt oväntat och nästan magiskt! Emil var gift 4 gånger! Hade en son i första giftet. I det tredje hade han och hans fru tre gemensamma barn. Varav två bortadopterades, en son och en dotter. Sonen är min sysslings far. Hon visste inget om den biologiska släkten när hon började forska. Men hon hittade sin farfar, farfars bror och hans syster, min farmor..

På så sätt fick jag plötsligt släkt i USA! :-) Min farbror fick en kusin på gamla dar! Önskar att pappa fått veta…varför berättade aldrig farmor? 
(null)
Bröderna på äldre dar. Gustav och Emil. Gustav skrev en gång hem till sina föräldrar att han skaffat sig en: " fotografiiaparat ;-)  Emil var yrkesmilitär i US Army. Han deltog i första och andra världskriget. Om Gustav vet vi att han var med i första världskriget. Och att han hade en egen serviceverkstad i Turlock, Kalifornien.  Han var gift och hade en  adoptivdotter. . 
Vill tillägga att även min farmor bodde i USA som litet barn. Familjen återvände sen till Gotland.
Släktforskning kan leda till oväntade och totalt överraskande resultat! :-) Jag är glad och tacksam! <3
(null)
Gustavs kort till föräldrarna 1911.
Orden under "På väg till Amerika":
"Du härliga land, där min vagga har stått,
där stapplande fjäten jag lyckades lära
i hägn af föräldrar och vänner så kära,
farväl, glöm allt ondt, låt oss minnas allt godt, må afskedet gälla för tillfället blott!"

Känslor…att lämna sitt land…tänker på alla flyktingar, alla utvandrare och invandrare…
Om Gustav någonsin återsåg Sverige, det vet jag inte. Men Emil var på besök en gång, har min farbror berättat. :-)
——————-
Växlande väder idag. Det går an. :-)

Du har väl inte glömt att Du är Värdefull? Bra! För det är Du :-)

Kärlek
♥️

Taggar: #detfarmorinteberättade#deltvå#emilochgustav#släktingariusa#wow#världsrekord;

Kommentera inlägget här :