Glädje, skrock och sorg

publicerat i Allmänt;
Måndag 18 juli 2022

Kollar väderprognosen, SMHI och hoppas de har fel. Bestämmer mig för att njuta av dagen och morgondagen… "halvklart och +22" är i allafall bättre än "klart och +32". För min kropp. Jag vet att jag låter gnällig…;-) 
 

Jaaa! Tack!!! Nu känner man igen er, svenska damlandslaget! Så härligt att se. <3 På fredag är nästa match. Ser framemot den. :-)
(null)
Äkta glädje <3 (bild från Fb)

(null)
<3
————————

Det händer så svåra saker ibland. Barn som dödar barn. Det är så ogreppbart. En 15-årig flicka dödar sin 10-årige lillebror…finns inte ord…så fruktansvärt sorgligt…
(null)
<3
Jag skrev om vinbärens mognad igår. Idag inser jag att det är dags att plocka innan fåglarna tagit alla. Vi har inte längre nät över efter att vi fick befria en koltrast som fastnat illa för några år sedan. 

Vi tar en långpromenad idag. Fotar bland annat denna skönhet:
(null)
Nu blommar ljungen. :-)  Mormor sa att man inte skulle ta in ljung eftersom det kunde betyda död….Jag läser om detta i tidningen Land. "Tar du in en bukett ljung i Sverige så bjuder du in döden. I Skottland ger samma bukett  tur och frid i hemmet".  Jag läser vidare att "Ljungens förmåga att ge tur är så stor att det ofta kläms in en kvist ljung i brittiska brudbuketter." I Sverige säger vi: "Plocka ljung- dö ung". En av orsakerna till denna skrock tros vara att "ljungen ofta använts som prydnad på gravar."T ex vid allhelgona, då vi inte har så mycket vintergrönt att pynta med. Ljungen var också de fattigas blomma. Användes t ex som nödfoder till boskapen, bränsle och sänghalm. Ljungens släktnamn Calluna kommer av det grekiska ordet kallyno - att försköna…:-)
(null)
Skönhet vid vägkanten :-)
Balder hittade något mindre trevligt vid vägkanten: ett halvt avgnagt rådjursben…ja, jag vet att naturen är sån, liv och död, äta eller ätas…ändå…:-(

Klokt och roligt hade jag utlovat i dagens inlägg…nja…glädje och sorg blev det, skrock och fakta…kanske blev det bra ändå? ;-)

Var rädd om Dig! <3

Glädje
♥️

Taggar: #glädje#skrock#sorg#fakta#ljung#fotboll#vinbär;

Kommentera inlägget här :