De första kvinnorna

publicerat i Allmänt;
Torsdag 29 september 2022
Många tema denna dag:
Kaffets dag
Internationella hjärtdagen
Alla soffpotatisars dag
Återvinningens dag 
Resandefolkets dag
Internationella pussdagen
:-)

———————-
Jag vill uppmärksamma detta: 

(null)

Nelly Turing, Agda Östlund, (båda S), Elisabet Tamm (Liberal), Bertha Wellin, (högern) och Kerstin Hesselgren (liberal).
10 januari, 1922,  gjorde dessa kvinnor entré i riksdagen. De fyra första i andra kammaren och Kerstin Hesselgren i första kammaren. 
100 år sedan alltså. 
———————-
Har du haft riktig rejäl tandvärk? Så där så att du håller på att bli "galen"? Inte kan sova och inte kan koncentrera dig? Så hade jag igår. Efter kontakt med min tandläkare är nu nya värktabletter inköpta. Ny kontakt på måndag. Det är en tand som ska åtgärdas om några veckor…suck… :-(

(null)
Höstpaletten :-)
(null)
<3

Så oroligt med gasläckagen i Östersjön…vad får det för följder?
Så oroligt hur det ska gå för kvinnorna (och männnen ) som protesterar i Iran…allt stöd till dem! På de sätt vi kan. 

När har vi en ny regering? Om två veckor? 

Frågor utan svar…bara tiden kommer ge svar…

EU har gett Sverige tillåtelse att sänka skatten på bensin och diesel. I alla fall tillfälligt. 

Vill citera ur kloka ärkebiskop Antje Jackelens tal till politikerna:

"Ett gott samhälle byggs inte med misstro utan med tillit"

"Inte makt för maktens skull utan makt för tjänstens skull"
<3
Jag är, som ni vet, inte "kyrklig" men jag kommer att sakna Antje…Hon deltar inte bara i kyrkolivet utan är även aktiv inom samhällsdebatten. Så som, jag tycker, en kristen ska göra. Hon blir kallad "vänster" och hatad och hotad för detta….sjukt! :-(
————————-
"Elsparar" du? Eller funderar på det? Kanske inte bryr dig? Här hos mig har vi börjat, går igenom vad som kan göras. Mycket man aldrig behövt tänka på förr…en del är lätta, andra svårare…problem är till för att lösas. :-)

Var inte rädd! 
Var rädd om Dig!
Änglar vakar vid din sida <3

Tillit
♥️












Taggar: #förstakvinnorna#hundraårsedan#löv#tandvärk#frågor#elspara;

Kommentera inlägget här :