Julminnen

publicerat i Allmänt;
Onsdag 20 december 2023

Internationella mänskliga solidaritetens dag
(borde det egentligen inte vara varje dag?) 
"Solidaritet (av latinets solidum, hela summan, kapitalet) innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa."

(null)
Något smått att dricka? ;-) Går väl knappt ned en droppe i de små glasen. Miniatyr -uppsättning :-) Vinflaskan är 2 cm hög.  

Vilka smaker förknippar du med dina barndomsjular? Jag fick ett riktigt smakminne när vi öppnade flaskan med Svagdricka. Barndom. Jul. Godare och sötare än vad jag mindes. Och när jag "testsmakade" årets ischoklad (köpta) dök minnesbilder upp, trevliga och stämningsfulla. Besök hos en familj i Härnösand. De bodde i ett litet, gammalt hus i Östanbäcken. Lågt i tak och väldigt charmigt. Kallt ute men varmt och julstämning inomhus. :-) Många ljus som brann. Man var finklädd i klänning/blus och kjol och "kalasstrumpor" och kanske lackskor?Man kändes sig så "fin".  Vi barn lekte och de vuxna samtalade.  God mat och massor med godsaker. ;-) Och när vi skulle åka hem frågade mamma mig och min syster: "har ni tackat för er nu då?" Flera gånger frågade hon och vi svarade: "ja!" Flera gånger. :-)

(null)
Minne: möte med tomten… här är jag 2 år… :-) Jag vet inte vem tomten är men jag kan ju gissa… ;-)

Dagens ord:
"Glöm aldrig att om julen inte finns i ditt hjärta så kommer du heller inte finna den under granen."
- Charlotte Carpenter -

Det är lugnet före "stormen" här nu. Eller storm och storm, hon heter Pia, den där "julsmockan" och kommer med stora snömängder över oss. Orange varning. Lite kallt om kinderna idag och halt men ändå friskt. 
Är du ute i jultrafiken, ta god tid på dig och ta det lugnt! <3


(null)
:-)

Var rädd om Dig även om Du inte är ute i trafiken! <3

Minnen
♥️


Taggar: #julminnen#julsmaker#svagdricka#ischoklad#solidaritet#julsmocka;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Birgitta :

Du är två år; kan det vara i Vimmerby? Kan det vara pappa Bror som är tomte?
Kram och God Jul

Svar: Ja, det är i Vimmerby. Antar att det är pappa som fotar. Så det kanske är Bror som är tomte. :-)
Kram och God Jul till dig och de dina!
Lavendelmamma

Kommentera inlägget här :