Lördag

publicerat i Allmänt;
Lördag 16 december 2023

Och så blev det plusgrader igen… här där jag bor. Och varning för plötslig ishalka. 
Det är en väldigt omväxlande vinter…

(null)
En dag när solen sken :-)

Polarnatt, som det t ex är i Kiruna nu:
"Polarnatt betyder att solen befinner sig under horisonten hela dygnet, men inte att det är helt mörkt. Även om man inte kan se solen så ser vi ljuset från den och det ger flera timmars dagsljus. När det är som mörkast, vid vintersolståndet, ger ändå ljuset från solen ett dagsljus i 4 timmar och 44 min vid Treriksröset."(Wikipedia)


(null)
Vackraste jultulpaner :-)

När jag står och slår in julklappar och irriterar mig på papper som går sönder, tänker jag på ett tips på Instagram. Det var en kvinna som sytt julpåsar av gamla juldukar från second hand, att slå in julklappar i! Går att använda år efter år. Vilken bra idé! :-)

Det var inte så kul att se handbolls-VM igår… men men nu får tjejerna ladda om och ta brons i morgon! Heja Sverige! :-)

Lucka 16:
(null)
Mitt i adventstid: två "minibuddhor". En glad och mätt (?) och en i meditation. Den glade mäter 2 cm i höjd. Buddhismen är ju en religion men för mig är den mer en filosofi. Livsfilosofi. Buddhismen uppstod någon gång under perioden från 500-talet till 300-talet f.Kr. I södra delen av Nepal. 

Dagens ord:
"Tusen ljus kan tändas med ett enda, utan att livet för det ljuset förkortas. Glädje avtar aldrig genom att delas."
- Buddha -

I morgon tänder vi tredje ljuset! 
Var rädd om Dig! <3

Ljus
♥️

Taggar: #polarnatt#ljus#minibuddhor#jultulpaner#slåinklappar#omväxlande;

Kommentera inlägget här :