Himlajord del 1

publicerat i Allmänt;
Lördag 17 juni 2023

(null)

"Om vi kan se att jorden är en himlajord
att livet är så älskat och så rikt, 
hur kan vi inte se att det är ekomord
att skövla delar av nåt så unikt.

Hur kan jag gå och vara nästan oberörd,
hur kan du bli en del av en kultur,
som blundar för en brottslighet så oerhörd,
som hot mot hav och skövling av natur?

Om vi kan se att jorden är en himlajord,
som klär sig i en vacker biosfär,
hur kan vi inte se att det är ekomord,
att trasa sönder kläderna hon bär?

Ett samhälle som visar sådan måttlöshet,
vi kan väl inte finna oss i det?
Vi kan i stället väcka hopp ur hopplöshet
i vördnad för allt liv på vår planet!"
- Sven Hillert - (null)

(null)


Jag läste ut Nillas bok direkt. Så bra! Intressant. Och delvis smärtsam. Att få denna inblick bakom kulisserna… och kampen för jämställdhet och rätten att få älska den man älskar. . När hon berättar om matcherna i olika mästerskap, då minns jag. Spänningen, glädjen, besvikelserna… Tack Nilla! 

(null)
Grannens rabarber blommar rikligt. Vackert! :-)
Grattis till ett toppenbetyg Greta Thunberg!! Känns lite extra bra med tanke på alla vuxna som hakat upp sig på att "flickan inte går i skolan." ;-) 
"Jag kommer att fortsätta att protestera på fredagar, även om det rent tekniskt inte är "skolstrejkande". Vi har helt enkelt inget annat val än att göra allt vi kan. Kampen har bara börjat". Säger Greta. <3
(null)
<3

Fortsatt fin helg, önskar jag Dig! 

Himlajord
♥️


Taggar: #himlajord#nilla#greta#hoppet#kampen;

Kommentera inlägget här :