The Queen

publicerat i Allmänt;
Torsdag 25 maj 2023

Hur börjar man? Hur uttrycker man sig? Hur förklarar man att en drottning gått ur tiden och att det känns? The Queen of Rock’ n’roll! Jag minns första gången jag såg och hörde henne. På besök hos en kompis. Svartvit tv. Jag stod som förstenad, totalt imponerad. Kunde inte slita blicken. Hörde något som satte sig i mig direkt. Proud Mary! Wow. Den där urkraften, den där enorma energin! 
2009 såg jag Tina live. På globen. Hennes avskedsturné. Och wow! Oförglömligt. Tack Tina! Du är för alltid "the Best". Vila i frid <3
(null)
<3

"Var sitter själen?" En fråga som dyker upp då och då. Bland dem som tror att själen finns och bland dem som inte tror att vi har en själ. "Själen sitter inte i hjärtat, den sitter i hjärnan", sa en präst till mig en gång… För mig "sitter" inte själen någonstans i kroppen. Vi är inte en kropp med en själ. Vi är en själ med en kropp. För den som måste ha synliga, konkreta bevis för allting, är detta naturligtvis nonsens. För oss andra en fråga om både tro och övertygelse. Själen kan inte dö, kroppen dör (slutar fungera) när vi "dör". Själen blir till ande. Den "vandrar vidare". Hur, var, när? Vet inte. Men vet "att" :-) Vad tror du? Vad vet du? <3

Det var "tunga" ämnen denna "vanliga" torsdag :-)

(null)
I tisdags efter regnet. En skön grönska. Idag är det fuktig värme, växlande molnighet. Känns nästan som om det är åska på gång. 

(null)
Älskade gullviva! Svåra att plåta, speciellt när det blåser. Men ändå…

"De e kväll här på stranden Solen sänker sig ner Över glittrande vatten står ett färgernas spel När jag går hem i natten å jag böjer mitt knä Just där gullvivan blommar får jag vila min själ
Se hur askträden knoppas Se hur eken får blad En bukett ska ja plocka för å göra dig glad Det ska lysa å dofta i din sovkammare Just där gullvivan blommar får du ro i din själ
De e härligt att bygga (lägga sten upp på sten) Känna frukterna tynga (från en grönskande gren) Låta livslågan brinna (fastän timmen e sen) Men det lilla å enkla som ja vårdar så väl Som e mäktigt att tämja har en plats i min själ.
I sin tidiga ungdom ingen vänder sig om Men i mitten av livet för en rik ålderdom Finns det stunder att gömma i sin djupaste själ Som när gullvivan blommar för en törstande själ
Denna gnista skall slockna Detta liv ska förgås Men en lindring i hjärtat e väl tanken ändå Att i släktled tillbaka I släktled framför Just där gullvivan blommar finns det tröst för en själ.
De e härligt att bygga (lägga sten upp på sten) Känna frukterna tynga (från en grönskande gren) Låta livslågan brinna (fastän timmen e sen) Men det lilla å enkla som ja vårdar så väl Som e mäktigt att tämja har en plats i min själ."
- Grymlings -
<3

Var rädd om din kropp
Var rädd om din själ
<3

Själen
♥️

Taggar: #tina#queen#rockandroll#själen#gullvivan#grymlings;

Kommentera inlägget här :