Fynd, fyr och fiskeläge

publicerat i Allmänt;
Lördag 2 september 2023


Dagens ord:
"Alla åldrar finns i mig nu.
Jag är både barn, ung och medelålders,
ibland är jag uråldrig."
- Sissela Kyle -
(null)
Tofta strand igår eftermiddag 

Ny dag. Solsken och varmt. Underbart är bara förnamnet. :-)
Tankarna vandrar ändå iväg hem till Gävleborg där det återigen är varning för höga flöden efter kraftigt regn och skyfall… tar det aldrig slut? :-(

Vi drog österut igen. Första stoppet var i Burs. Det berättar jag mer om i morgon. Sen blev en dröm uppfylld. Att besöka charmiga Paval Provence. En franskinspirerad butik i en gotländsk lada. Inredning, second hand, vintage och antikt. :-) Jag gjorde några små "fynd". 
(null)
<3
Butiken ligger i När. Nästa stopp blev då När fyr. Smala vita vägar bär dit ut. 
(null)

(null)
Stilig 
(null)
Gamla grindar
Det blåste mycket här men det var en varm vind. Det är något speciellt med det här stället känner jag, men jag vet inte riktigt vad…
Nästa och sista stoppet för dagen: Tomtbod fiskeläge. Trots att vi rest runt och besökt många fiskelägen genom åren har vi aldrig tidigare varit där. Ett stort, välbevarat fiskeläge. Väldigt fint. 
(null)

(null)
Idylliskt kan vi tycka i nutid men kan ju ana att det var ett tufft och hårt liv förr. 
Gotlands bönder ägde ofta en strandbod i ett fiskeläge vid kusten. Redan på 1600-talet berättas det om fiskeläget Tomtbod Strandbod som senare fick namnet Tomtbod. En gång var detta ett stort fiskeläge som även nyttjades av grannsocknarnas bönder.
När fiskeläget var aktivt samlades man här under några intensiva veckor under vår och höst. (Länsstyrelsen)

(null)

(null)
Stenmur och strandäng

I morgon ska jag berätta om jätten i Burs. En annorlunda och ganska sorglig historia.

I övrigt: bra att  Nobelstiftelsen ändrade sig och inte bjuder Ryssland. "Inte förrän kriget är över" läste jag på en rubrik. Förstår att de tänkte om när t o m kungen funderade på att utebli…hur skulle det sett ut? ;-)

Hemma är det kulturevenemanget Å-draget i helgen. En tradition. Men vi har det bra här. Alltid missar man nåt. :-) Så är det. Det blir fler möjligheter, hoppas jag. Man vet ju inte nu för tiden när det gäller kulturens vara eller icke vara. :-(

(null)

Ha det gott! 
Unna Dig något Du gillar! 

Solsken
♥️

Taggar: #fynd#fyr#fiskeläge#solsken#kultur;

Kommentera inlägget här :