Sol i sinne

publicerat i Allmänt;

Det är en sån där dag, i dag, när det inte är sol ute... då får man försöka anstränga sig och ha "sol inne, i hjärta och i sinne." Det är en sån där dag då man märker att sommaren börjar nå sitt slut och att hösten snart är här. Förr har jag aldrig gillat riktigt när folk säger att man inte ska reta sig eller haka upp sig på sådant man ändå inte kan ändra på. Som t ex "jobbiga" människor,dåligt väder och kalla, gråa årstider... Att allt handlar om inställning. I stället för att gnälla, deppa ihop eller bli frustrerad så ska man ändra sin inställning... Hmm... Med åren har jag dock börjat inse att det ligger något i det... Sen jag försökt lära mig att känna mer tacksamhet över det jag har och över det liv jag lever här och nu har jag också gjort flera positiva val och lättare hittat positiva bitar även i den grå vardagen. Det betyder inte att jag helt slutat gnälla eller slutat att "bli fly förbannad", men jag har mer och mer insett att det tar mycket energi att reta upp sig på det jag ändå inte kan förändra. Men jag kan förändra min inställning. Nu har ju jag alltid gillat hösten. Höstens vackra färger. Den höga, friska luften. "Rätten" att få stanna inne och mysa."Tillåtelse" att vara lite trött och glåmig - det är ju faktiskt höst. Tid att tända ljus, samtala, läsa böcker. Kanske gå en kurs. Okey, att november kan vara grå och trist men då får man väl hitta på något kul!Visst vintern "kan" komma tidigt med snöglopp och halka, men det tar vi då!( Ni får gärna påminna mig om det jag nu skrivit i slutet av augusti, när jag "gnäller" i november!!!)



"Lycka är en färdighet."
Richard Davidson, hjärnforskare

Jag har bestämt mig för att försöka ha kul i höst.Försöka ändra "inställning". Försöka hitta ljusglimtarna i mörkret.Även de "tunga" dagarna på jobbet och när det värker i kroppen. Det får kanske bli min egen personliga "kurs".
Jag börjar nu. Funderar på vad som gjort mig glad idag.Att få låna en fin och intressant bok av min "arbetsgranne" och vän, att få sätta mig till dukat bord, tack min älskade make, att chatta med en klok vän och att min son ska läsa bl a psykologi i höst och vill ha min hjälp mm.


Ännu blommar blommorna på balkongen och när de inte orkar längre är det dags för nya vackra växter!

"Känn aldrig någonsin att du inte har något att ge. Du har oerhört mycket att ge och du skall finna, att ju mindre du tänker på det, desto bättre kommer det att gå."
Eileen Caddy 

Kommentera inlägget här :