Gräv där du står

publicerat i Allmänt;

Nej, sommaren är långtifrån slut. Men min semester närmar sig sitt slut. Dags för lite summering. Det har varit en annorlunda semester för mig. Det är mycket av det jag tänkt göra som inte blivit av. Hade tänkt att måla möbler och hyllor och svärta vedspisen här i torpet.Och jag hade bestämt mig för att om det blev en fin sommar skulle jag se till att komma till en strand, gräva ner tårna i sanden och ta ett dopp, helst i havet... Jag är ovanligt lite brun i år. Har en form av "bonnbränna"... ansikte och armar är bruna... Allt som följd av en krånglande rygg. Har knappt kunna sitta i en stol, ännu mindre fläka ut mig i en "baden baden".
Men nej, det är inte synd om mig och detta är en positiv blogg: Jag har haft en fantastisk sommar! Jag har rest och sett så mycket fint, jag har slappat, läst, promenerat, njutit av naturen och träffat en massa goa vänner mm mm!!!



Har lite blandade känslor inför att börja jobba igen. Hoppas att ryggen håller! Men om det är något som katastrofen i Norge lärt mig så är det att försöka ta vara på det jag har, att vara tacksam över allt och alla som jag har omkring mig och att utgå från här och nu. Och det svåraste av allt: försöka ha tillit till framtiden....
När jag i morse satt ute i solen och mediterade kom följande ord till mig: Gräv där du står. Om och om kom de till mig, som ett mantra. Gräv där du står. Sen kom orden:
Var där du är, med det du har och med det du är.
Dessa ord måste jag fundera mer på. Vad de betyder och innebär för mig. Men jag lämnar dem också vidare till er läsare. Kanske kan de orden betyda något för någon av er också...




Till sist: "Har du tålamod att vänta
tills din gyttja sjunker till bottnen och vattnet klarnar?
Kan du förbli orörlig
tills den rätta handlingen kommer av sig själv?"
Lao Tse

Till er som fortfarande har semester: Njut! Till er som börjat jobba och alla er andra: Njut! Det är fortfarande sommar!!!

Kommentera inlägget här :