Ljus i mörker

publicerat i Allmänt;
Vaknar tidigt. Redan vid vid 4. Försöker somna om. Vaknar igen vid 5. Vad är det här? Börjar jag bli gammal? Är jag stressad? Bestämmer mig för att svara nej på båda frågorna och somnar om. Strax före sju går jag upp. Fixar frukost och placerar mig framför TV:n. Årets Luciasändning är från Göteborgs Domkyrka. Mycket vackert och stämningsfullt. Ibland är det skönt att det får vara lite högtidligt, även på TV.
Ute börjar det ljusna. Himlen är grå-turkos-blå. Mörka skyar far snabbt förbi ut mot havet. Den långa mörka Lucianatten är förbi och dagen gryr...


Favorit i repris

Lucka 13

Ur dagens GD: Lucia kommer från latinets ord för "ljus","lux". Namnet kom hit på på 1200-talet, men det har varit ovanligt som tilltalsnamn. Ca 3 700 heter Lucia, omkring 600 har det som tilltalsnamn eller som första förnamn.

"Hur mycket ljus kan mörker innehålla?"
Ur Ett barn har hundra språk

"Då i vårt mörka hus
stiger med tända ljus
Sankta Lucia"

Kommentera inlägget här :