Snötäcke och julkort

publicerat i Allmänt;

"Snön ligger kvar. Som ett sprött, vitt orgelverk.
Tyngdlagen är förändrad, marken blir lätt av vithet.
Träden står nakna, utan att frysa."
Lena Larsson

Snön kom till slut. Först i form av blötsnö. Onödig snö som vi brukar säga.Men nu har det blivit kallare och snön ligger som ett vackert vitt puder över gräsmattor och gångvägar. Åns vatten flyter fortfarande förbi men små samlingar av is försöker flyta ihop och bilda ett istäcke. Med tanke på minusgraderna kommer de nog att lyckas. Det kommer oroande rapporter om snöoväder under natten och under morgondagen... Hoppas att det inte blir så allvarligt som befaras... Nu står mina pelargoner inomhus. Dags att klippa ner dem och ställa undan till våren.


Ännu ett kort på min vackra Amaryllis

 

Jag har under de senaste dagarna funderat mycket på det där med människors möte. Tillbringade måndagskvällen hos en god vän medans våra män var på hockey. Vårt samtal kom mycket att handla om just möte mellan människor. Jag satt där i värmen och lyssnade fascinerat, över räkor och nybakat bröd, till hennes berättelse om ett möte på hennes jobb. Hon berättade med inlevelse om hur detta möte berört henne. Jag kände på en gång att min vän har förstått hur man bemöter andra för att ett verkligt MÖTE ska bli av. Att lyssna in, att möta den andra människan där den är. Att verkligen SE och verkligen LYSSNA, då uppstår ett verkligt MÖTE. För det är skillnad på att Se och att Titta...och på att Höra och att Lyssna....


Fick efter detta möte med min vän det vackraste sms jag någonsin fått: "Tack för att du förgyller min vardag." Sådana ord blir man varm i hjärtat av! Jag måste bli bättre på att skicka fina sms känner jag...


Har en idé angående min blogg. Tänkte från och med i morgon, införa en "adventskalender" innehållande positiva nyheter och glada tankar. Varje dag fram till och med julafton.

 

Fick årets första handskrivna julkort idag...hoppas på många fler...jag älskar dem! Och jag ska skriva och skicka många jag också!



Kommentera inlägget här :