Pirrig sommarglädje

publicerat i Allmänt;

En vänlig grönskas rika dräkt
har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt
de fagra örtesängar.

Sommarpsalm
Carl David af Wirsen





Aklejor i torpet

Vanliga aklejor heter Aquilegia vulgaris på latin. Det tros finnas två olika betydelser av namnet. Det ena betyder hämta vatten och det andra örnnäbb.Enligt den nordiska mytologin var aklejor älvornas och gudinnan Friggas heliga blommor. ( Text hämtad från Magasinet Jeanne d Arc Living )

Nu är det verkligen SOMMAR!!! En fantastisk blomning breder ut sig i alla möjliga, vackra färger. Lite oroväckande är den senaste tidens värme. Det är redan mycket torrt i gräset. Men idag när jag gick till jobbet kändes det gudomligt med den svala havsbrisen. Allt kändes plötsligt så mycket lättare. Jag fylldes också av en sån där "pirrig" glädje som liksom kom från ingenstans. Som om sommaren tog tag i mig och virvlade runt med mig. Låter kanske flummigt, men det var så det kändes... Dessutom dök det upp en liten fånig melodi i hjärnan: "Vilken härlig dag, hahahaha, man blir härligt glad, håhåhåhå...." Typ... Jag kanske har fått solsting???

Det är många som tar studenten här i stan, idag. Blir nog en livad kväll och natt. Känns som tusen år sedan jag själv tog studenten...och nästa år är det yngste sonens tur...



Juninatt vid sjön

Det börjar bli sent. Men jag vill njuta av den ljusa, varma, trollska juninatten...

Kommentera inlägget här :