Min lediga måndag

publicerat i Allmänt;


Sommarlängtan. Öland

Jag har förmånen att idag ha en ledig måndag. En dag att spendera helt fritt. Började med att sova lite längre än vanligt. Lyssnade på alla ljud som hörs när huset vaknar. Dörrar som slår igen. En TV som hörs lite grand. Vatten som rinner i rören. Bilar som startar och kör i väg. Alla ljud är dova och inte störande. En hund skäller till i trapphuset, det ekar och ljudet förstoras. Jag tycker om de här ljuden. Det "låter hemma" och det känns tryggt.
Läste i lugn och ro morgontidningen, den lokala. Som vanligt är det mest bara negativa nyheter man får till frukosten. Förutom ett och annat positivt sportresultat. Hittade dock ett härligt vårtecken: Någon har hittat Blåsippor och skickat in en bild! Det var väl ovanligt tidigt för Blåsippan att titta upp redan nu? Men härligt! Jag älskar Blåsippor. De har en sån speciell blå nyans. Har försökt måla av dem men det är svårt att återge den rätta nyansen... Klockan är nu 10.15. Dags att "piffa till sig" och börja med lite av det jag tänkt pyssla med....

"Den första blåsippan är en stjärna
som föll från himlen. I natt!"
Lena Larsson

Nu har klockan hunnit bli 14.34. Efter att ha städat ur kylskåp och en del kökslådor, det behövdes, tog jag mig en promenad tillsammans med två vänner, en fyrbent och en tvåbent. Solen lyser och värmer när man är i lä, men det var bra att jag tog mössa, i vinden är det kallt. Åns vatten glittrade i solskenet och änderna simmade guppande omkring. Fiskarna har börjat dyka upp igen, står vid å-kanten med sina metspön. Efter en god lunch sitter jag nu och funderar på vad jag ska "angripa" nu, "rensa-upp-pappershögen" eller en garderob...

"När någon har fyra ben är de oftast inte människor."
Tone 5 år

"Våren sitter bak en sten
med snö i skuggan."
Rabbe Enckell

"Tut,tut, tut,tut..." Det tutar upptaget när jag försöker ringa min man. Vill veta om han är på hemväg eller inte...Solen går i moln ibland. Klockan är 16.49. Det blir lite livligare i huset nu, grannarna börjar komma hem. Jag har rensat lite papper. Pappersinsamlingshögen växer... "Tut, tut, tut,"...fortfarande upptaget.
Igår fick jag ett sådant fantastiskt tack från en läsare. Hon var så tacksam över att jag bloggar och bloggen betyder så mycket för henne  och hjälper henne i vardagen. Det här värmde mig och gjorde mig otroligt glad!

"Ett vänligt ord kan hålla
en varm hela vintern"
Maria Holly

Nu, klockan 17.58, vet jag att min man och son snart kommer hem. Då fylls lägenheten med ljud. Ska bli roligt att få höra hur deras dag har varit. Ska försöka få med maken på en kvällspromenad. Det är fortfarande ljust...

Det var inga problem med att få med maken ut på promenad. Så skönt att kunna ta kvällspromenad i solsken! Klockan är 19.17. Det har blivit kväll efter en skön, ledig dag.

"Plötsligt vaknar man en morgon och har fått grått hår. Man hoppar upp ur sängen och stirrar i spegeln, men det hjälper inte att ropa på hjälp."
Ellen 6 år

Men man kan gå till frissan och täcka över det gråa. Det ska jag göra i morgon...



Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Susann Johansson:

Tack Gunilla du skriver så fint och man får en annan syn påp saker och ting.

Tack för att du delar med dig a dina tankar till oss.

Kram

Sussi

Kommentera inlägget här :