Ett lass med halm...

publicerat i Allmänt;


Novemberblom

Efter många dagar med vindstilla väder och ett spegelblankt vatten börjar det plötsligt blåsa. Det dånar och viner och åns vatten flyter snabbt förbi ut mot havet. Skönt att vara inomhus!

Om hösten

Om hösten
eller om våren - 
Vad gör det?
Havet andas lika tungt
Havet är lika blankt
efteråt
Katastroferna glöms lika
fort
efteråt och hädanefter
Gunnar Ekelöf

Advent är på gång. En hel del adventsstjärnor är redan uppsatta i grannarnas fönster. Jag väntar nog till lördag. Stadens stolta julbock ska byggas också. I år får den stå på en grön gräsmatta. Det har den gjort förut men frågan är om gräsmattan varit så här härligt sommargrön förut? Man har i år en ny idé om hur man ska undvika att den bränns ner. Man funderar på att spruta vatten på den som sen ska frysa till is... kanske en bra idé om det hade varit "normala" novembertemperaturer... +6 är väl mindre lämpligt...

Ovanstående text skrev jag igår kväll. Nu har det blivit tordag kväll. Vinden mojnade mot morgonen och vid kl 6 i morse var det +8 grader. När solen gick upp lyste den starkt in i lägenheten. Under en promenad i solskenet med två vänner, kom en lastbil, "bred last", tutande förbi oss. När jag fick syn på lasten, halm, blev jag först förvånad men när jag fick syn på ett rött sidenband insåg jag: "Bocken"! Bocken var på väg till sin uppställningsplats. På nätet har jag nu sett att den är uppbyggd igen och ståtar i sin glans. Och nu tror jag att jag vet var han tillbringat det senaste året någonstans. Bockens gömställe. För det är nämligen lite hysch, hysch angående det...
Nu återstår att se om han överlever julen...


Höst. Gotland

Följande ord skrev en härlig vän i min logg på face-book nyligen:

"Lifes events and experiences are like the
weather.
They come and go no matter my
preferences!"

Eller hur?



 
 

Kommentera inlägget här :